اهدا سلول‌های بنیادی خونساز

درمان و پیشگیری

بیش از پنج دهه است که پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای درمان بیماران مبتلا به بدخیمی‌های خونی, اختلالات متابولیکی و نقایص ایمنی مقدور است. پیوند سلول‌های بنیادی از گیرنده با  HLA مشابه ارجح است و معمولاً اولین انتخاب، خواهر و برادر بیمار می‌باشند. در صورت عدم وجود اهداکننده خویشاوند, اهداکننده غیرخویشاوند قابل لحاظ است.

مراکز پذیره‌نویسی از اهداکنندگان غیر خویشاوند بر احساسات مثبت اهداکنندگان در اهدای نوع دوستانه جهت نجات جان بیماران متکی هستند. مراکز کشورهای مختلف به یکدیگر پیوسته و گروه‌ها و مجامع جهانی و بین‌المللی را به منظور تسهیل یافتن اهداکننده مناسب و ارتقای نتایج پیوند از غیر خویشاوند تشکیل داده‌اند. 

انواع پیوند مغز استخوان

بسته به اهداکننده انواع مختلفی از پیوند مغز استخوان وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • پیوند اتولوگ مغز استخوان (پیوند مغز استخوان از خود فرد): در این حالت اهداکننده خود بیمار است. سلول‌های بنیادی از طریق برداشت مغز استخوان یا آفرزیس (فرایند جمع‌آوری سلول‌های بنیادی محیطی) از بیمار گرفته شده، پس از منجمد شدن و انجام روش‌هایی روی آن مجدداً به بیمار منتقل می‌شود. در این حالت از عبارت نجات به‌جای پیوند هم استفاده می‌شود.
  • پیوند مغز استخوان آلوژنیک (پیوند مغز استخوان از خواهر و برادر): در این نوع اهداکننده دارای ژنتیک مشابه با بیمار است. سلول‌های بنیادی یا مغز استخوان از اهداکننده‌ای که از نظر ژنتیکی با بیمار مطابقت دارد، گرفته می‌شود. معمولاً اهداکننده خواهر یا برادر بیمار است. سایر اهداکنندگان می‌توانند پدر یا مادر باشند. تطابق ژنتیکی حداقل باید نصف گیرنده باشد. این پیوندها نادر است. البته گاهی هم اهداکننده غیرمرتبط بوده و شخص از طریق سازمان ثبت ملی مغز استخوان یافت می‌شود.
  • پیوند خون بندناف: سلول‌های بنیادی بلافاصله بعد از زایمان از بندناف خارج می‌شوند. این سلول‌های بنیادی سریع‌تر و مؤثرتر از سلول‌های گرفته شده از مغز استخوان، بالغ و تکثیر می‌شوند. سپس سلول‌های بندناف آزمایش، شمارش و منجمد می‌شوند تا زمانی که برای پیوند موردنیاز باشد. ذخیره خون بند ناف نوزاد در زمان تولد یک آینده‌نگری خیلی عاقلانه و خوب برای فرزندتان خواهد بود. شاید نوزاد شما هیچ‌وقت نیازی به استفاده از این سلو‌ل‌ها نداشته باشد، اما اگر فرزندتان در طول عمرش در شرایط خاصی قرار بگیرد که نیاز به پیوند مغز استخوان داشته باشد، ذخیره خون بند ناف نجات‌بخش خواهد بود.

ثبت نام در بانک اهدا سلول بنیادی

اهدا سلول‌های بنیادی خونساز
مغز استخوان بافتی نرم و اسفنجی است که در داخل استخوان‌ها قرار دارد. بیشتر سلول‌های خونی بدن در این ناحیه تولید و ذخیره می‌شوند. سلول‌هایی که سایر سلول‌های خونی را می‌سازند، سلول بنیادی نامیده می‌شوند. ابتدایی‌ترین سلول بنیادی، سلول بنیادی پرتوان است. این سلول با سایر سلول‌های بنیادی تفاوت‌هایی دارد.

مالکیت معنوی مجله سلامت پلاس (healthplusmag.ir) علامت تجاری ناشر است. سایر علائم تجاری مورد استفاده در این مقاله متعلق به دارندگان علامت تجاری مربوطه می باشد. ناشر وابسته یا مرتبط با دارندگان علامت تجاری نیست، و توسط دارندگان علامت تجاری حمایت، تایید یا ایجاد نشده است، مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد و هیچ ادعایی از سوی ناشر نسبت به حقوق مربوط به علائم تجاری شخص ثالث وجود ندارد.


لینک سایت مرجع

افرادی که آمادگی اهدای سلول های بنیادی به هر فرد نیازمند را داشته باشند میتوانند در بانک عضو شوند.

Image