پاکسازی کبد و کاهش وزن

سبک زندگی

کبد یکی از ارگان های سم زدای بدن است که می‌تواند سموم بدن را حذف کند. اگر سموم کبد افزایش پیدا کند علائم مانند خارش، ورم، پوست زرد، سنگ کیسه صفرا، خستگی، حالت تهوع و اسهال به وجود می آید.

استفاده از راهکارهای مختلف برای پاکسازی کبد می تواند از بروز مشکلات کبد جلوگیری کند و باعث بهبود عملکرد آن شود. اگر به دنبال روش هایی برای سم زدایی کبد خود هستید باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و از مصرف غذاهای ناسالم خودداری کنید همچنین آب زیادی بنوشید و اجازه ندهید که به مدت طولانی یبوست داشته باشید.

چرا پاکسازی کبد لازم است ؟

‏ کبد یکی از اعضای اصلی بدن است که وظیفه پاکسازی خون را برعهده دارد اگر کبد دچار مشکل شود استفاده از روش های سم زدایی تاثیر چندانی ندارد به همین دلیل بهتر است قبل از اینکه کبد دچار بیماری شود از روش های سم زدایی استفاده کنید.

برای پاکسازی کبد یکی از مهم ترین نکات زمان انجام این کار است، به همین دلیل توصیه می‌شود پاکسازی کبد را به طور سالیانه یا به‌طور ماهانه انجام دهید زیرا در غیر این صورت می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد، مانند:

استفاده از رژیم های پاک کننده کبد می تواند به بروز سوء تغذیه به ویژه در بین کودکان و زنان باردار و افراد دیابتی شود. پیروی از این رژیم ها به طور دائم می تواند به روده ی شما آسیب بزند.

استفاده از روش های سم زدایی نمی‌تواند جایگزین روش‌های پزشکی شود و در صورت استفاده نکردن از روش های پزشکی استفاده از این روش های سم زدایی تاثیر چندانی ندارد.

آیا پاکسازی کبد باعث کاهش وزن می شود؟

یکی از رایج ترین سوال ها در مورد پاکسازی کبد تاثیرات آن بر روی کاهش وزن است. استفاده از روش های سم زدایی می‌تواند باعث بهبود متابولیسم بدن شود اما تا امروز شواهدی یافت شده که نشان دهنده تاثیرات این روش بر روی کاهش وزن به طور صد در صد است. به همین دلیل اگر به شما گفتند که با استفاده از روش های پاکسازی کبد می توانید وزن خود را کم کنید، کاملاً اشتباه است و فقط جنبه تبلیغاتی دارد.

برای پاکسازی کبد چه رژیم غذایی مناسب است؟

اگر قصد دارید پاکسازی کبد را انجام دهید بهتر است از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

  • یکی از روش هایی که برای پاکسازی کبد استفاده می‌شود مصرف کنگر فرنگی یا آرتیشو است. بهتر است دمنوش آرتیشو را ۴۵ روز به طور مداوم میل کنید و اگر میخواهید این دمنوش را درست کنید باید ۱۰ الی ۲۰ برگه کنگر فرنگی را در نیم لیتر آب بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه آن را بجوشانید. بهتر است این دمنوش را بعد از غذا میل کنید.
  • مصرف چای زردچوبه یکی از بهترین روش ها برای پاکسازی کبد است.
  • برای سم زدایی کبد می‌توانید یک استکان عرق کاسنی و یک استکان عرق شاه تره را با یکدیگر مخلوط کنید و در سه نوبت در طول شبانه روز آن را میل کنید.
  • یکی از روش هایی که برای حفظ سلامت کبد تاثیر گذار است مصرف سبزیجات است مانند گوجه فرنگی، هویج و چغندر.
  • برای پاکسازی کبد می توانید یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنید و آن را قبل از صبحانه و با معده خالی مصرف کنید.
  • یکی از موارد موثر و تاثیر گذار برای پاک سازی کبد ترکیب عناب و آب است، که می توانید بعد از مخلوط کردن این ترکیب در طول روز آن را میل کنید.

 

 رژیم غذایی مناسب برای سلامت کبد چه ویژگی هایی دارد؟

اگر به دنبال روش هایی برای پاکسازی کبد خود هستید باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. داشتن رژیم غذایی مناسب و حذف غذاهای ناسالم می‌تواند به سلامتی کبد شما کمک کند.

  • اگر به دنبال داشتن کبدی سالم هستید باید مصرف الکل یا نوشیدنی‌های الکلی را قطع کنید.
  • همچنین برای داشتن غذاهای سالم باید غذاهای چرب را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  • برای داشتن صفرای سالم به جای استفاده از روغن های عمومی از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون استفاده کنید.
  • اگر به دنبال بهبود سیروز کبدی هستید مصرف نمک را کم کنید و میزان پروتئین را در رژیم غذایی خود را کاهش دهید.
  • برای بهبود کبد چرب بهتر است از غذاهای فیبردار استفاده کنید.
  • اگر دارای هیپاتیت ث هستید برای بهبود آن، مصرف غذاهایی که حاوی آهن و نمک هستند را کاهش‌ دهید.
  • اگر دارای بیماری ویلسون هستید مصرف غذاهایی که دارای مس، قارچ، شکلات و آجیل هستند را محدود کنید.
پاکسازی کبد و کاهش وزن
رژیم غذایی مناسب برای سلامت کبد چه ویژگی هایی دارد؟

مالکیت معنوی مجله سلامت پلاس (healthplusmag.ir) علامت تجاری ناشر است. سایر علائم تجاری مورد استفاده در این مقاله متعلق به دارندگان علامت تجاری مربوطه می باشد. ناشر وابسته یا مرتبط با دارندگان علامت تجاری نیست، و توسط دارندگان علامت تجاری حمایت، تایید یا ایجاد نشده است، مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد و هیچ ادعایی از سوی ناشر نسبت به حقوق مربوط به علائم تجاری شخص ثالث وجود ندارد.


لینک سایت مرجع

یکی از رایج ترین سوال ها در مورد پاکسازی کبد تاثیرات آن بر روی کاهش وزن است.

Image