رفع چین و چروک و جوانسازی پوست با درمان خانگی

  • خانه
  • فهرست مطالب
  • رفع چین و چروک و جوانسازی پوست با درمان خانگی
3 مجله سلامت  3 طب سنتی
رفع چین و چروک و جوانسازی پوست با درمان خانگی

بحث جوانسازی پوست و رفع چین و چروک به یک مبحث داغ در بین افراد خصوصاً خانم‌ها و آقایان جوان بدل شده است که با توجه به افزایش هزینه‌های گزاف کرم‌های ضدچروک و عدم سازگاری آن‌ها با پوست برخی افراد، تصمیم گرفتیم این پست از مجله سلامت پلاس را به معرفی لایه‌بردارها، ماسک های مغذی پوست و یک ضدآفتاب خانگی اختصاص دهیم که مواد آن در دسترس همگان باشد.

  • دسته بندی: مراقبت از پوست
  • تاریخ انتشار: 1403/06/15
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

بحث جوانسازی پوست و رفع چین و چروک به یک مبحث داغ در بین افراد خصوصاً خانم‌ها و آقایان جوان بدل شده است که با توجه به افزایش هزینه‌های گزاف کرم‌های ضدچروک و عدم سازگاری آن‌ها با پوست برخی افراد، تصمیم گرفتیم این پست از مجله سلامت پلاس را به معرفی لایه‌بردارها، ماسک های مغذی پوست و یک ضدآفتاب خانگی اختصاص دهیم که مواد آن در دسترس همگان باشد.

با ما همراه باشید...

مراقبت از پوست و مو تا چه اندازه اهمیت دارد؟

پوست و مو جزء اجزائی از بدن هستند که اگر دچار مشکل شوند شاید تهدیدکننده حیات نباشند اما از لحاظ روحی و روانی اثرگذارند، عموماً کسی که به پوست و مو خود رسیدگی کند پوست و مو خوبی خواهد داشت.

اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که پوست و مو با افزایش سن، طبیعتاً دچار تحلیل و ریزش خواهد شد و باید از سن ۱۸ یا ۲۵ سالگی به بعد مراقبت از پوست بیشتر صورت گیرد تا کمتر و یا دیرتر دچار چین و چروک شوید.

از آنجایی که ما در ایران زندگی می‌کنیم و شدت تابش آفتاب زیاد و اکثر پوست‌ها حساس می‌باشند، مراقبت از پوست و مو یک امرضروری است و شب‌ها حتماً باید از یک لایه بردار خفیف و صبح‌ها حتما از یک ضدآفتاب مناسب بهره گرفته شود.

چرا در اکثر تدابیر مراقبتی از پوست و مو، استفاده از ماسک‌ها توصیه شده است؟

در کنار روش‌های جدید جوانسازی و مراقبتی از جمله لیزر و میکرونیدلینگ، هایفو  و … ماسک های موضعی حرف اصلی را می‌زنند. در واقع ما در کنار انجام روش‌های رایج جوانسازی و در حدفاصل دوره درمانی آن‌ها نیاز داریم که از پوست با استفاده از کرم‌ها و لایه بردارها و ماسک‌ها مراقبت کنیم تا چین و چروک آن درمان شود.

کرم‌ها‌، ضدآفتاب‌ها و ماسک‌ها اساس مراقبت از پوست را تشکیل می‌دهند تا ما بتوانیم پوست را جوان نگه داشته و از چین و چروک آن جلوگیری کنیم. به همین دلیل در اکثر منابع و در کتب طب سنتی به استفاده از ماسک‌ها در کنار سایر روش‌های مراقبتی و جوانسازی توصیه شده است.

معرفی چند لایه بردار طبیعی برای درمان چین و چروک پوست

با افزایش سن هم چربی زیر پوست و هم کلاژن کاهش می‌یابد. پوست شروع به شل شدن و آویزان شدن می‌کند و کم کم چین و چروک بر روی آن پدیدار می‌گردد.

بنابراین در چنین حالتی، یکی از راه‌های جوانسازی پوست، استفاده از لایه بردارهاست که در طب رایج از انواع و اقسام اسید میوه و پیلینگ‌های شیمیایی برای این کار بهره برده می‌شود.

ولی از دیدگاه طب ایرانی یک سری روش‌های ساده برای رفع چین و چروک صورت با داروهای گیاهی وجود دارند که می‌توان در قالب ماسک از آن‌ها استفاده نمود مانند:

۱) پودر ماش

یکی از مواد طبیعی از دیدگاه طب ایرانی که اثر لایه برداری خوبی در درمان چین و چروک دارد، پودر ماش است که ابتدا ماش را تف داده تا رطوبت داخلی آن از بین برود و راحت‌تر پودر شود.

چگونه از پودر ماش استفاده کنیم؟

  • یک قاشق غذاخوری پودر ماش را با یک قاشق غذاخوری ماست کم چرب مخلوط کنید و به آن نصف قاشق مرباخوری آب لیمو تازه اضافه نمایید.

  • آب لیمو تیرگی‌های پوست را از بین می‌برد و ماست یک پایه روشن کنندگی به پوست می‌دهد و اگر این ماست کمی ترش باشد خاصیت لایه برداری آن بیشتر می‌شود.

  • پوست‌های چرب می‌توانند یک روز درمیان از این ماسک استفاده کنند،

  • اما کسانی که پوست خشک دارند بهتر است یک بار یا نهایت دوبار در هفته از این ماسک استفاده کنند که خشکی پوستشان تشدید نشود و چون لایه برداری ماش با آبلیمو و ماست زیاد است حتماً بعد از ماسک از یک مرطوب کننده هم استفاده کنند.

از چه نوع مرطوب کننده‌ای استفاده کنیم؟

مرطوب کننده‌های موضعی و طبیعی پوست و مو را می‌توان در دو دسته طبقه‌‌بندی کرد:

  • روغن‌ها: مانند روغن بنفشه، روغن کدو، یا روغن بادام شیرین

نکته: این نکته فراموش نشود که روغن‌ها در معرض هوا کمی اکسید شده و ممکن است کمی پوست را تیره کنند، پس جهت رفع یا کاهش این مشکل، شب‌ها از ماسک توصیه شده برای چین و چروک استفاده گردد و بعد از آن به پوست روغن زده و سپس صبح صورت خود را بشویید.
جهت جذب بهتر روغن‌ها و ماندگاری بیشتر آن می‌توان کمی وازلین را نیز با آن ترکیب نمود.

  • لعاب‌ها: مانند لعاب ختمی، لعاب اسفرزه

لعاب‌ها برای التهاب پوست و رطوبت‌دهی خوب هستند اما رطوبت بخشی آن‌ها به اندازه روغن‌ها نیست و در صورت ماندگاری کپک می‌زند پس اگر قصد نگهداری یک هفته‌ای از لعاب تهیه شده را دارید، یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه یا آبلیمو به آن اضافه و در یخچال نگه‌داری نمایید.

نکته: افرادی که دارای پوست خشک و جوشدار هستند، بهتر است به جای روغن‌ها از لعاب‌ها استفاده نمایند.

یا می‌توانیم از کلد کرم‌ها (مخلوط امولسیونی آب و روغن) مانند کلد کرم اوسرین ثمین استفاده کنیم و یکی از روغن‌های اشاره شده در بالا را با آن ترکیب کنیم و یک کرم مرطوب کننده مناسب بسازیم.

طرز تهیه لعاب ختمی

دو قاشق غذاخوری ختمی سفید بدون کاسبرگ را پودر کرده و در یک لیوان آب داغ بریزد و بعد ۵ دقیقه که جوشید، لعاب خوبی از آن به دست می‌آید که می‌توان آن را صاف کرده و بعد ولرم شدن از استفاده نمود یا از تفاله‌های آن به عنوان ماسک چین و چروک استفاده کرد.

۲) پودر کف دریا

  • لایه بردار و سفید کننده بعدی، پودر کف دریاست که از عطاری‌ها قابل تهیه است. شیوه استفاده از آن شبیه پودر ماش، همراه ماست و آبلیمو است.

  • حتی برای سفید شدن دندان‌ها نیز کاربرد دارد، کافیست بعد مسواک زدن، بر روی دندان مالیده شود. فقط نباید قورت داده شود و بعد از ۳ و ۴ دقیقه شستشو داده شود، هفته‌ای یک یا دوبار نیز کاربرد دارد.

۳) کتیرا

مورد بعدی جهت لایه برداری و رفع چین و چروک که تا حدودی پوست را نیز لیفت می‎دهد، کتیرا است که طبق کتب طب سنتی، تیرگی پوست را رفع می‌کند، روی بثورات تاثیر خوب می‌گذارد و مرطوب کننده خوبی هم به شمار می‌رود.

  • کتیرا را می‌توان پودر کرده و به نسبت مساوی با کف دریا یا پودر ماش مخلوط کرد و مشابه ماسک‌های بالا استفاده نمود.

  •  کتیرا در عین لایه برداری مرطوب کننده و لایه محافظ خوبی نیز می‌باشد.

  • حتی کسانی که موی خود را دکلره کرده و پایین موی آن‌ها خشک و دو شاخه می‌شود؛ می‌توانند لعاب کتیرا را با روغن بنفشه مخلوط نموده و روی موهای خشک خود بمالند و لزومی ندارد که به کف سر هم مالیده شود و از همه مهم‌تر این که مو را نیز چرب نمی‌کند.

  • برای اثربخشی، بهتر است خانم‌ها موهای خود را ببافند و هر دو تا سه ساعت یکبار این مخلوط (لعاب کتیرا و روغن بنفشه) را به موهای خود بمالند.

۴) ژل آلوئه ورا

لایه بردار موثر بعدی ژله آلوئه ورا است که آبرسان خوبی است، باعث لیفت خفیف پوست می‌شود و برای درمان منافذ پوست، تیرگی و لکه‌های پوست موثر است.

  • جهت استفاده از این لایه‌بردار، مایع لزج و گوشتی داخل برگ آلوئه ورا را جدا کرده، کمی با قاشق یا چنگال آن را له کنید و روی پوست بمالید.

  • از این ژل به دور چشم‌ها نزنید، و برای این که موثر واقع شود شب‌ها بر روی پوست مالیده و صبح‌ها بشویید و حداقل دو الی سه ماه این کار را هر شب تکرار کنید.

آیا ژل آلوئه ورا حساسیت زاست؟

کسانی که پوست لطیف و حساسی دارند ممکن است در صورت مصرف آلوئه ورا کمی پوست آن‌ها قرمز شده و دچار حساسیت شوند.
برای کاهش این حساسیت توصیه می‌شود مقدار کمی زینک اکساید کف دست ریخته و با آلوئه ورایی که می‌خواهند به صورت بمالند ترکیب کنند و ترکیبی از این دو را استفاده نمایند، این مخلوط، مانند ضدالتهاب عمل کرده و پوست را نازک نمی‌کند.

نکته: اگر کرمی تهیه کرده و به آن حساسیت دارید، می‌توانید آن را با کمی زینک اکساید ترکیب کنید.

کرم ضدآفتاب خانگی

ترکیب روغن بنفشه با زینک اکساید یک ضدآفتاب مناسب است که برای تهیه آن باید نصف بند انگشت زینک اکساید را با روغن بنفشه ترکیب کنید و با خیال راحت از آن به عنوان ضدآفتاب قابل دسترس استفاده نمایید.

ماسک تقویت کننده پوست صورت برای جلوگیری از چین و چروک

ماسک زرده تخم مرغ

ماسک زرده تخم مرغ یکی از ارزانترین و موثرترین ماسک‌های تقویت کننده پوست است که مصرف آن به صورت موضعی هم برای کف سر مناسب است و باعث خونرسانی پوست سر می‌شود و هم برای کلاژن سازی پوست صورت مناسب است.

  • جهت این کار، یک عدد زرده تخم مرغ که اگر رسمی باشد بهتر است را به همراه یک قاشق مرباخوری آبلیمو یا سرکه مخلوط نمایید و روی پوست بمالید. سرکه و آبلیمو جهت نفوذ بهتر زرده به پوست است.

  • این ماسک تقویتی هفته ای دوبار برای چه پوست خشک و چه پوست چرب قابل استفاده است؛ اما اگر پوست فرد خیلی خشک است می‌تواند به آن کمی خامه هم اضافه کند.

این ماسک‌ها باید چقدر بر روی پوست بمانند و چگونه آن ها را از روی صورت پاک کنیم؟

  • تمامی ماسک ها بهتر است بعدازظهر و شب ها استفاده شوند و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه از روی صورت پاک شوند.

  • جهت پاک کردن هم بهتر است اول با یک کاردک غیرتیز ماسک را جدا کنند و قسمت باقیمانده را مانند اسکراب بر روی پوست آرام و خفیف ماساژ دهید (این کار به رفع جوش‌های سر سیاه نیز کمک می‌کند) و سپس با آب ولرم آبکشی نمایند.

با منافذ باز پوست چه کنیم؟

منافذ باز صورت بیشتر به خاطر ترشح غدد چربی است و افرادی که غدد چربی آن ترشح زیادی دارد پوست آن‌ها نمای پوست پرتقالی پیدا کرده و اصطلاحاً منافذ پوستی آن‌ها بیشتر است.
بنابراین در این شرایط، هر لایه برداری که استفاده گردد منافذ باز پوست را بهتر می‌کند و باعت ایجاد یک لایه پوست جدید با منافذ کوچکتر می‌شود.
اما عملاً چیزی نداریم که منافذ پوست را کامل ببندد. البته بعضی عرقیجات مانند عرق مورد یا گلاب شاید منافذ را تا حدودی ببندند اما اثرگذاری آن‌ها دائمی نیست و کرم‌ها و ماسک‌های لایه بردار بهتر عمل می‌کنند.

چطور چین و چروک دور چشم را رفع کنیم؟

چشم‌ها آیینه درون آدمی است؛ اما به نظر چشمی که  چین و چروک داشته باشد، تصویر دلخواهی را منعکس نمی‌کند. خب حالا چه کنیم که چروک‌های دور چشم از بین برود و صد البته که طبیعی و گیاهی هم باشد؟ بهترین راه استفاده از روغن‌های گیاهی است مانند:

  • روغن گل رز (روغن گلسرخ)

  • روغن لیمو

  • روغن بادام (روغن بادام شیرین برای مرطوب کنندگی و روغن بادام تلخ برای چروک‌ها)

  • روغن کرچک

  • روغن رزماری

البته در استفاده از این روغن‌ها برای نتیجه بهتر و مثبت نکات زیر رعایت شود:

  • بعد از استفاده از روغن لیمو، در معرض نورخورشید قرار نگیرید

  • روغن کرچک را ترجیحاً با روغن آووکادو رقیق کنید.

  • اطراف چشم را ۳ تا ۵ دقیقه ماساژ دهید و حدود نیم ساعت تا یکساعت بعد صورتتان را  بشویید و خشک کنید.

  • به جر روغن لیمو و روغن رزماری بقیه روغن ها را میتوان شب بزنید تا صبح بماند.

  • قبل از استفاده از روغن ها، تست آلرژی فراموش نشود، به این صورت که یک قطره از روغن روی پوست دست یا بازو گذاشته شود و اگر بعد از چند ساعت واکنش آلرژیکی ندیدید، می‌توانید از آن استفاده کنید.

نحوه استفاده از روغن های دور چشم

مقداری از روغن‌ها را نوک انگشت ریخته و به آرامی و به صورت ضربه‌ای اطراف چشم را ماساژ دهید.

بحث جوانسازی پوست و رفع چین و چروک به یک مبحث داغ در بین افراد خصوصاً خانم‌ها و آقایان جوان بدل شده است که با توجه به افزایش هزینه‌های گزاف کرم‌های ضدچروک و عدم سازگاری آن‌ها با پوست برخی افراد، تصمیم گرفتیم این پست از مجله سلامت پلاس را به معرفی لایه‌بردارها، ماسک های مغذی پوست و یک ضدآفتاب خانگی اختصاص دهیم که مواد آن در دسترس همگان باشد.

ترکیب روغن بنفشه با زینک اکساید یک ضدآفتاب مناسب است که برای تهیه آن باید نصف بند انگشت زینک اکساید را با روغن بنفشه ترکیب کنید و با خیال راحت از آن به عنوان ضدآفتاب قابل دسترس استفاده نمایید.

کسانی که پوست لطیف و حساسی دارند ممکن است در صورت مصرف آلوئه ورا کمی پوست آن‌ها قرمز شده و دچار حساسیت شوند. برای کاهش این حساسیت توصیه می‌شود مقدار کمی زینک اکساید کف دست ریخته و با آلوئه ورایی که می‌خواهند به صورت بمالند ترکیب کنند و ترکیبی از این دو را استفاده نمایند، این مخلوط، مانند ضدالتهاب عمل کرده و پوست را نازک نمی‌کند.

مجله سلامت پلاس – مدیر سایت
لینک سایت مرجع

مالکیت معنوی مجله سلامت پلاس (healthplusmag.ir) علامت تجاری ناشر است و سایر علائم تجاری مورد استفاده در این مطلب متعلق به دارندگان علامت تجاری مربوطه می باشد.
ناشر وابسته یا مرتبط با دارندگان علامت های تجاری نیست و توسط دارندگان علامت تجاری حمایت، تایید یا ایجاد نشده است مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد و هیچ ادعایی از سوی ناشر نسبت به حقوق مربوط به علائم تجاری شخص ثالث وجود ندارد.

رزرو تبلیغات

رزرو تبلیغات در مجله سلامت

تبلیغات در سایت

آخرین مطالب

روش خانگی درمان بواسیر
  • آشنایی با بیماری
  • 1403/08/01
روش خانگی درمان بواسیر
حجامت چیست
  • طب سنتی و اسلامی
  • 1403/08/01
حجامت چیست
تاثیر قلیان بر سلامت
  • سلامت و روان
  • 1403/08/01
تاثیر قلیان بر سلامت
تهیه رنگ موی طبیعی در کمترین زمان
  • مراقبت از مو
  • 1403/07/30
تهیه رنگ موی طبیعی در کمترین زمان
ریزش مو در کودکان
  • پیشگیری و درمان
  • 1403/07/30
ریزش مو در کودکان
عرق شاتره برای چی خوبه
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
عرق شاتره برای چی خوبه
خواص باورنکردنی شکر سرخ
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص باورنکردنی شکر سرخ
زندگی با بیماری صرع
  • آشنایی با بیماری
  • 1403/07/30
زندگی با بیماری صرع
خواص عرق کاسنی
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص عرق کاسنی
خواص عرق شاتره
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص عرق شاتره

تی شرت آریا

انواع تی شرت های نخی مردانه

تبلیغات در سایت