تغذیه مناسب و نسخه طب سنتی برای رفع کسالت و بی حالی

  • خانه
  • فهرست مطالب
  • تغذیه مناسب و نسخه طب سنتی برای رفع کسالت و بی حالی
3 مجله سلامت  3 طب سنتی
تغذیه مناسب و نسخه طب سنتی برای رفع کسالت و بی حالی

گاهی اوقات هر چه قدر که برای رفع خستگی می‌خوابیم و استراحت می‌کنیم، اما باز هم مدام خمیازه می‌کشیم و بی حال و بی رمق هستیم. چیزی که در مورد این حالت خود نمی‌دانیم این است که چرا همیشه احساس خستگی و بی رمقی می‌کنیم.

اختصاصی
  • دسته بندی: طب سنتی و اسلامی
  • تاریخ انتشار: 1403/06/23
  • زمان مطالعه: 20 دقیقه

گاهی اوقات هر چه قدر که برای رفع خستگی می‌خوابیم و استراحت می‌کنیم، اما باز هم مدام خمیازه می‌کشیم و بی حال و بی رمق هستیم. چیزی که در مورد این حالت خود نمی‌دانیم این است که چرا همیشه احساس خستگی و بی رمقی می‌کنیم.

گاهی اوقات دلیل این بی حالی و کسالت، قند خون پایین و یا از علائم افسردگی می‌باشد. ممکن است مشکلات روزمره نیز دلیل دیگری برای این حالت ما باشد. در هر حال باید برای رفع این حالت خود درمانی بیندیشیم. می‌توانیم به نزد یک پزشک برویم و یا در خانه به درمانهای خانگی و گیاهی بپردازیم. ما در این مقاله نیز برای رفع کسالت و بی‌حالی شما عزیزان به معرفی چندین روش خانگی و طبیعی می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت شما قرار گیرد. پس ما را همراهی کنید.

چرا همیشه احساس خستگی میکنید ؟

آیا تابحال از خود پرسیدید که "چرا من همیشه انقدر خسته و بیحالم؟" اگر این مساله برای شما هم اتفاق افتاده، خواندن این مقاله میتواند برای شما ایده آل باشد، در این مقاله فهرستی از مهم ترین دلایل خستگی و راه های درمان آن برای شما جمع آوری شده است.

دلایل زیادی برای خستگی وجود دارد که مهم ترین آن ها:

  • کمبود خواب

  • رژیم غذایی نادرست

  • بی تحرکی

  • استرس

  • بیماری خاص و مشکلات پزشکی

همه افراد در برهه ای از زمان احساس خستگی خواهند کرد که ممکن است به دلیل دیر خوابیدن در شب، بیدار ماندن برای تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود و یا اضافه کاری و گذراندن وقت بیشتر در محل کار باشد.

در مواردی که نمیتوانید دلیل خستگی خود را مشخص کنید، چه میکنید؟ چه چیز هایی موجب میشود تا شما احساس خستگی و بیحالی کنید ؟

مهم ترین دلایل داشتن احساس خستگی و بیحالی از نظر علم پزشکیکمبود خواب

کمبود خواب به نظر یکی از مشخص ترین دلایل احساس خستگی میباشد اما در کشور های توسعه یافته از هر 3 نفر ، یک نفر دچار کمبود خواب میباشد.

طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه ، افراد بین 18 تا 65 سال برای داشتن زندگی سالم تر، نیاز به 7 تا 8 ساعت خواب در روز دارند، خستگی موجب افزایش خطر تصادف، افزایش فشارخون، اضافه وزن زیاد، افسردگی و بیماری های قلبی شود.

نکات مفید برای کمک به داشتن خواب منظم 

سعی کنید در تمام طول هفته طبق یک برنامه مشخص به رختخواب بروید و هر روز صبح حتی در آخر هفته ها در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. از چرت زدن بپزهیزید. بدن انسان در طول 24 ساعت به مقدار مشخصی خواب و استراحت احتیاج دارد و اگر بیشتر مقدار مشخص شده باشد، میزان خواب در شب کاهش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که اگر ظهر ها بخوابید شب ها سخت تر به خواب میروید.

از این مساله اطمینان داشته باشید که اتاق خواب شما، ساکت، تاریک و دمای مطبوعی داشته باشد. (دمای پایین تر بهتر از دمای بالا موجب تقویت خواب میشود) ورود هر روزنه نوری به اتاق ممکن است به مختل شدن خواب منجر شود.
نوشیدنی های کافئین دار را از بعد از ظهر به بعد محدود کنید، زیرا اثرات تحریک کننده کافئین بعد از مصرف تا ساعت ها ادامه خواهد داشت.

محصولات طب سنتی برای درمان بیخوابی: 

قطره لاویگل، عصاره گیاهی کاملا طبیعی از ترکیب گیاه اسطوخودوس و سنبل الطیب میباشد که با ایجاد آرامش و از بین بردن استرس و اضطراب به داشتن خوابی با کیفیت به شما کمک میکند.

قرص والی فلور 

این قرص از ترکیب عصاره گل ساعتی و گیاه سنبل الطیب تهیه شده است و برای درمان بیخوابی و بهبود کیفیت خواب در طب سنتی مورد استفاده قرار میگیرد. 
برای درمان بیخوابی کافیست 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب، یک عدد قرص والی فلور را استفاده کنید.

شربت سودا 

غلبه سودا در بدن موجب بیخوابی و کمبود خواب بویژه در فصل زمستان میشود. برای رفع بیخوابی این افراد ، شربت سودا بهترین راه حل است. شربت سودا با از بین بردن سودای اضافه بدن موجب از بین رفتن خشکی مغز شده و به فرد کمک میکند تا خواب با کیفیت تری را تجربه کند.

درمان بیخوابی با محصولات و دارو های گیاهی جایگزین مناسب تری برای قرص و داروی های شیمیایی میباشد. زیرا محصولات گیاهی عوارض جانبی در پی نداشته و در فرد ایجاد وابستگی نخواهد کرد و فقط به عنوان یک مکمل به فرد در داشتن خواب با کیفیت تر کمک میکند. در صورتی که دارو های شیمیای در طولانی مدت در فرد ایجاد وابستگی کرده و عوارضی مانند عدم تمرکز، فراموشی و گیجی را در پی خواهد داشت.

رژیم غذایی نادرست 

یکی از ساده ترین راه های از بین بردن خستگی، تغییر در رژیم غذایی روزانه شما میباشد. پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، تغییر و تحولات بسیار مثبتی را در بدن شما بوجود میاورد.

انتخاب یک ترکیب غذایی سالم از پنج گروه غذایی که عبارتند از :

میوه ها، سبزیجات، غلات، پروتئین و لبنیات 
در رفع خستگی بسیار موثر است.

با اجرای یک سری تغییرات ساده، به راحتی میتوانید سبک غذایی خود را تغییر داده و در جاده سلامتی قدم بردارید :

  • کالری روزانه خود را با توجه به جنسیت، سن، وزن و سطح فعالیت خود اندازه گیری کرده و با توجه به آن وعده های غذایی خود را تنظیم کنید.(اپلیکیشن هایی مانند کرفس و Myfitnesspal برای این کار مناسب هستند.)

  • همیشه به این نکته توجه کنید که نیمی از بشقابتان را با سبزیجات و میوه ها پر کرده باشید.

  • از غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای، جودوسر، بلغور و آرد گندم سبوس دار استفاده کنید.

  • از چربی های اشباع شده تا حد امکان پرهیز کنید. برای جایگزین کردن چربی، از آجیل و دانه های روغنی مانند گردو، فندق، بادام زمینی و .. استفاده کنید.

  • پروتئین مصرف کنید.

  • سعی کنید از مرغ و گوشت های بدون چربی استفاده کنید.

  • از محصولات فرآوری شده مانند کالباس ، سوسیس و مواد غذایی کنسرو شده استفاده نکنید.

  • غذاهای دریایی را در برنامه غذایی خود جای بدهید.

  • قند های مصنوعی را کنار بگذارید. این قند ها میتوانند سریع به شما انرژی دهند اما خیلی زود اثر آن ها از بین رفته و احساس خستگی شما دو چندان میشود.

  • وعده های غذایی خود را به هیچ عنوان حذف نکنید.

  • آب کافی بنوشید ، یکی از عواملی که منجر به خستگی بدن میشود کم آبی بدن است که در خلق و خو، فکر و خیال بیهوده و مشکلات دستگاه گوارش مانند یبوست تاثیرگذار است.

از دمنوش های گیاهی انرژی زا استفاده کنید. 

دمنوش انرژی زا با ترکیب چندین نوع گیاه با افزایش جریان خون در بدن علاوه بر از بین بردن خستگی، انرژی شما را نیز چند برابر خواهند کرد. 

بی تحرکی

وقتی احساس خستگی میکنید، به نظر میرسد که اگر بر روی نیمکت بنشینید و استراحت کنید خستگی شما بر طرف میشود، اما بلند شدن و حرکت کردن بهترین کاری است که میتوانید برای افزایش انرژی و ریشه کن کردن خستگی انجام دهید.
ورزش کردن و تحرک داشتن برای افزایش انرژی و کاهش خستگی بسیار موثر است.

طبق تحقیقاتی در دانشگاه جورجینا در آتن، کسانی که در روز تمرینات ورزشی با شدت متوسط که حداقل 20 دقیقه زمان میبرد دارند، انرژی بیشتری نسبت به افراد بی تحرک خواهند داشت. دستورالعمل های وزارت بهداشت آمریکا نشان میدهد که همه بزرگسالان به 3 ساعت در هفته ورزش با شدت متوسط نیاز دارند که همراه آن باید فعالیت هایی برای تقویت عضلات نیز انجام دهند.

اگر تابحال ورزش نکرده اید با روزی 10 دقیقه پیاده روی سریع شروع کنید و هر روز 5 دقیقه به آن اضافه کنید تا به زمان 45 دقیقه تا یک ساعت در روز برسید، پیاده روی سریع، ایروبیک در آب، دوچرخه سواری و .. انواعی از ورزش های با شدت متوسط هستند که در طولانی مدت به داشتن تناسب اندام و افزایش انرژی شما کمک خواهند کرد.

استرس و اضطراب بیش از حد 

انسان هنگامی که در برخی از موقعیت ها مانند موقعیت کاری، مشکلات مالی، مسائل مربوط به زندگی و آشفتگی هایی مانند خانه نشینی و بیکاری و .. قرار میگیرد دچار استرس و اضطراب میشود.استرس بیش از حد باعث ایجاد خستگی جسمی و روحی خواهد شد.

استرس کم و کوتاه مدت مشکلی ایجاد نمیکند اما استرس های زیاد و طولانی بطوری که زندگی فرد را مختل کند، موجب خستگی های جسمی و روحی شده و منجر به بیماری خواهد شد.

استرس موجب تولید مواد شیمیایی به منظور آماده سازی بدن در شرایط اضطراری میشود. استرس طولانی مدت موجب تولید بیش از حد این مواد شیمیایی خواهد شد و به مرور زمان به سلامتی شما آسیب وارد خواهد کرد و اگر فشار هایی که با آن روبرو هستید موجب خستگی بیش از حد شما، سردرد، میگرن و تنش عضلانی در شما میشود آن را نادیده نگیرید و برای از بین بردن این استرس و ایجاد آرامش در خود وقت بگذارید.

  • منبع استرس را در خود شناسایی کنید.

  • از اشخاصی که شما را دچار استرس میکنند دوری کنید.

  • نگرانی های خود را به شخصی مانند مشاور منتقل کنید یعنی با یک شخص صحبت کنید و درون خود نگه ندارید.

  • در مواقع استرس زا به نکات مثبت موضوع پیش آمده فکر کنید.

  • چیز هایی که قادر به تغییر آن نیستید را بپذیرید.

  • فعالیت بدنی داشته باشید تا با آزاد کردن اندورفین های مفید استرس شما کاهش پیدا کند.

برخی از دارو های گیاهی مفید در کاهش استرس مطابق با نسخه های طب سنتی: شربت مفرح ابریشمی 

این شربت که از گیاهان دارویی مانند ابریشم، میخک، دارچین، گلاب و عرق بیدمشک و ... تشکیل شده است برای از بین بردن فشار های عصبی و افسردگی و افزایش نشاط بسیار موثر بوده و جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی میباشد.

دمنوش آرامش بخش گیاهی 

این دمنوش از ترکیب قوی ترین گیاهان دارویی تقویت اعصاب تشکیل شده است و برای درمان بی خوابی، استرس و اضطرای و افسردگی در طب سنتی استفاده میشود. ترکیبات آن شامل اسطوخودوس، به لیمو، گاوزبان و .. میباشد و برای استفاده از خواص آرامش بخش آن دوبار در روز آن را دم کرده و میل کنید.

شرایط پزشکی و بیماری خاص

اگر با داشتن فعالیت بدنی، خواب کافی و کنترل استرس، هنوز هم احساس خستگی میکنید، ممکن است مبتلا به بیماری خاصی باشید.

بسیاری از شرایط پزشکی مانند کم خونی منجر به خستگی در فرد میشود، برخی از شایع ترین شرایط پزشکی ای که منجر به خستگی میشود :

  • کم خونی

  • تیروئید کم کار

  • دیابت

  • اضطراب و افسردگی

  • سندرم خستگی حاد

  • عفونت مجاری ادرار

  • بیماری قلبی

  • بارداری

  • کمبود ویتامین و مواد معدنی

گیاه رزماری

یکی از گیاهانی که در طب سنتی برای رفع کسالت و بی حالی به صورت خانگی و طبیعی استفاده می‌شود، گیاه رزماری است. این روش ساده و در عین حال مفید و سازنده را در خانه به کار گیرید و از نتایج آن بهره ببرید. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار سی گرم از ساقه رزماری را در ظرفی که حاوی یک لیتر آب در حال جوش است بریزید و اجازه دهید به مدت زمان ده الی پانزده دقیقه روی حرارت ملایم گاز بجوشد. بعد از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و از صافی عبور دهید. این دمنوش را به مدت یک ماه و روزانه سه فنجان قبل از هر وعده‌ی غذایی میل کنید. لازم به تذکر است که این گیاه برای افرادی که دچار مشکل صرع و یا غش هستند و مادران باردار و کودکان مناسب نیست، بنابراین  از مصرف این گیاه اجتناب کنند.

جو دوسر

استفاده از گیاه جو دوسر نیز گزینه دیگری است که در طب سنتی از آن برای رفع کسالت و بی حالی استفاده می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که در یک لیوان آب جوش مقدار یک قاشق چایخوری از پودر جو دوسر بریزید و دربی روی آن بگذارید تا به مدت پنج الی ده دقیقه باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را بنوشید . از این نوشیدنی به طور روزانه استفاده کنید و از نتایج مطلوب آن بهره ببرید.

دمنوش پرتقال

از دمنوش‌های معروف برای رفع کسالت و بی حالی بدن، دمنوش پرتقال است. در هر صد گرم از پرتقال مقدار ۵۳ میلی گرم ویتامین C وجود دارد و مصرف روزانه یک عدد پرتقال این نیاز ما را برطرف می‌کند. هر گاه در خانه احساس بی حالی و بی رمقی کردید به این صورت عمل کنید که آب یک عدد پرتقال را بگیرید و در یک لیوان بریزید و به آن مقدار یک قاشق چایخوری عسل طبیعی اضافه کنید. حالا به این ترکیب آب جوش اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و نوش جان کنید. این نوشیدنی را هر شب قبل از رفتن به رختخواب مصرف کنید و از نتایج فوق‌العاده آن بهره ببرید.

دمنوش گیاه جینسینگ

توصیه طب سنتی به شما عزیزانی که اکثر اوقات احساس کسالت و بی حالی می‌کنید اینست که از دمنوش گیاه جینسینگ استفاده کنید. این گیاه دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری است و حدود سه تا هشت درصد از ریشه‌ی این گیاه نیز دارای ماده‌ی تقویت کننده به نام جینسنوزید می‌باشد. هر گاه احساس بی حالی و بی رمقی کردید دمنوشی از این گیاه تهیه کنید، به این صورت که در یک ظرف حاوی آب جوش مقدار سه گرم از ریشه خشک شده‌ی این گیاه بریزید و اجازه دهید به مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به همین صورت روی حرارت ملایم گاز باقی بماند و جوش بخورد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و از صافی عبور دهید. از این دمنوش صبح‌ها به صورت ناشتا استفاده کنید. این دمنوش را به مدت دو هفته مصرف کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود.

لازم به تذکر است که مادران باردار، کودکان زیر ۱۶ سال و کسانی که دچار بی‌خوابی، فشار خون بالا و یا سابقه‌ی بیماری سرطان سینه را دارند، از مصرف این گیاه خودداری کنند.

چای سبز به همراه نعناع

از دمنوش‌های دیگری که برای رفع کسالت و بی حالی به شما عزیزان توصیه می‌کنیم آن را مصرف کنید، دمنوش چای سبز به همراه نعناع است. برگ های چای سبز حاوی کافئین و ویتامین‌های A،E،C می‌باشد و مصرف آن برای رفع کسالت و بی‌ حالی بسیار مناسب است.

برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از چای سبز را در یک قوری بریزید و به آن آب جوش به مقدار یک لیوان اضافه کنید و روی حرات کتری و یا حرارت ملایم گاز قرار دهید تا به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان به آن مقداری برگ نعناع اضافه کنید. دمنوش چای سبز و نعناع آماده است می‌توانید آن را نوش جان کنید. این دمنوش را پیش از ساعت ۵ بعدازظهر به مقدار یک تا دو فنجان میل کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

لازم به تذکر است خانم‌های باردار و کودکان مصرف چای سبز را به حداقل برسانند. همچنین افرادی که دارای مشکل کم خونی هستند از مصرف روزانه بیش از ۴ فنجان چای سبز اجتناب کنند.

آب سیب زمینی

نوشیدن آب سیب زمینی نیز گزینه‌ی دیگری از روشهای خانگی و طبیعی طب سنتی برای شما عزیزانی که از بی حالی و بی رمقی رنج می‌برید، می‌باشد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که یک عدد سیب زمینی را به خوبی بشویید و آن را ب پوست به چند قطعه تقسیم کنید و آنها را در ظرفی که حاوی یک لیوان آب است بریزید و اجازه دهید شب تا صبح به همین صورت باقی بماند و صبح پس از بیدار شدن و به صورت ناشتا نوش جان کنید. این روش درمانی را به مدت چند وقت به صورت مرتب و مکرر تکرار کنید تا این حالت کسالت و بی حالی از وجود شما رخت بندد.

گیاه قاصدک

گیاه قاصدک نیز از گیاهان دیگری است که در طب سنتی به صورت خانگی برای رفع کسالت و بی حالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این گیاه دمنوشی تهیه کنید و از نتایج مطلوب آن بهره‌مند شوید. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که در یک لیوان مقدار دو قاشق غذاخوری از قاصدک و گزنه‌ی خشک شده بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید و دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید به مدت هفت الی ده دقیقه باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و به آن مقداری عسل اضافه کنید و نوش جان کنید. از این دمنوش می‌توانید روزانه مقدار دو فنجان مصرف کنید.

لیمو ترش

هنگامی که شما عزیزان در خود احساس کسالت و بی حالی کردید از لیمو ترش این گیاه پرخاصیت استفاده کنید به این صورت که یک عدد لیمو ترش را بشویید و آن را به دو نصف تقسیم کنید و آب نیمی از آن را بگیرید و به آن یک لیوان آب اضافه کنید. در فصل زمستان به آن آب گرم و در فصل تابستان آب سرد اضافه کنید. این نوشیدنی را دو مرتبه در روز مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

شیرین بیان

گیاه دیگری که برای رفع کسالت و بی رمقی مورد استفاده قرار میگیرد، گیاه شیرین بیان است. برای استفاده از این گیاه به این صورت عمل کنید که در یک قوری مقدار یک قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان بریزید و به آن مقدار یک لیوان آب جوش اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز و یا کتری به مدت پنج الی ده دقیقه قرار دهید و پس از گذشت این مدت زمان به آن کمی عسل و آبلیمو اضافه کرده و میل کنید. این نوشیدنی را روزانه یک فنجان و قبل از خوردن صبحانه مصرف کنید تا نتایج دلخواه به زودی حاصل شود.

اسفناج

از دیگر روشهای آسان و ارزان و در عین حال مفید و سازنده‌ی خانگی و طبیعی برای رفع کسالت و بی حالی بدن، استفاده از گیاه پرخاصیت اسفناج است. روزانه از این گیاه به مقدار یک فنجان به صورت خام و یا پخته استفاده کنید و این حالت خود را برطرف کنید. اسفناج را  در انواع غذاها، سالادها و سوپ‎‌ها مصرف کنید و شاهد روند بهبودی خود باشید.

نمک دریا

یکی از روشهای سنتی و خانگی برای رفع کسالت و بی رمقی بدن، استفاده از نمک دریا در حمام است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید در وان حمام که حاوی آب گرم است مقدار یک فنجان نمک دریا بریزید و در آن به مدت زمان نیم ساعت بخوابید. شما عزیزان می‌توانید در اطراف وان از شمع‌های معطری که خاصیت آرامبخشی دارند نیز استفاده کنید و به ای ترتیب کسالت و بی رمقی را با یک حمام مناسب از خود دور کنید.

رایحه های معطر

استشمام رایحه‌های معطر نیز روش خانگی و طبیعی دیگری است که در طب سنتی از آن برای رفع بی حالی و بی رمقی استفاده می‌شود. به این صورت که شما عزیزان هر گاه این حالت بی حالی و بی رمقی را در خود احساس کردید، از رایحه‌های گل رز، گیاه بابونه، شمعدانی معطر، لیمو و بالنگ استفاه کنید. این رایحه ها را در خانه و در محیط کار خود، در هوا و فضا استفاده کنید. استفاده مرتب از این روش کمک شایانی به رفع این حالت شما خواهد کرد.   

دمنوش بهار نارنج

از دمنوش‌های بسیار مفید برای رفع کسالت و بی رمقی بدن که به صورت آسان و ارزان می‌توان در خانه تهیه کرد، دمنوش بهار نارنج است. این دمنوش خوش طعم را به این صورت تهیه کنید که مقدار دو قاشق غذاخوری از بهار نارنج تازه و یا خشک شده را در یک قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ده الی پانزده دقیقه روی حرارت ملایم گاز و یا بخار کتری به خوبی دم بکشد و پس از گذشت این مدت زمان آن را نوش جان کنید. شما عزیزان می‌توانید برای رفع بی حالی و بی رمقی خود از شربت و عرق بهار نارنج نیز استفاده کنید و شاهد  نتایج مطلوب آن باشید.

زنجبیل

گیاه زنجبیل نیز تاثیر بسزایی در رفع کسالت و بی حالی بدن دارد و به همین دلیل طب سنتی استفاده از آن را به صورت خانگی و طبیعی توصیه می‌کند. برای استفاده از این گیاه می‌توانید دمنوشی به این صورت از آن تهیه کنید که یک عدد زنجبیل را به قطعات نازک و کوچک تقسیم کنید و مقدار دو قاشق غذاخوذی از آن را در یک قوری بریزید و به آن یک تکه چوب دارچین، دو قاشق غذاخوری چای سبز، ده تا بیست عدد برگ نعناع و یک لیمو عمانی اضافه کنید و در آخر آب جوش را به این مواد بیفزایید و اجازه دهید به مدت زمان یک ربع تا بیست دقیقه دم بکشد.

پس از گذشت این مدت زمان و عبور دادن آن از صافی مقداری نبات اضافه کرده و میل نمایید. از این دمنوش روزانه یک تا دو فنجان مصرف کنید و شاهد روند بهبودی خود باشید.

بیدمشک

گیاه بیدمشک نیز گزینه دیگری در طب سنتی است که از آن برای رفع بی حالی و بی رمقی استفاده می‌شود. می‌توانید از این گیاه چای تهیه کنید و این حالت ناخوشایند خود را برطرف کنید. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که مقداری از بیدمشگ تازه را در چای روزانه که مصرف می‌کنید بریزید و به همان ترتیبی که چای معمولی را دم می‌کنید، مراحل آماده کردن آن را انجام داده و سرانجام میل کنید.

همچنین شما عزیزان می‌توانید از شربت بیدمشک نیز استفاده کنید به این صورت که در یک لیوان مقداری عرق بیدمشک، گلاب، زعفران و کمی شکر بریزید و به آن آب اضافه کرده و پس از هم زدن نوش جان کنید. لازم به تذکر است که مصرف این شربت به دلیل دارا بودن زعفران برای خانم های باردار ممنوع است.

گاهی اوقات هر چه قدر که برای رفع خستگی می‌خوابیم و استراحت می‌کنیم، اما باز هم مدام خمیازه می‌کشیم و بی حال و بی رمق هستیم. چیزی که در مورد این حالت خود نمی‌دانیم این است که چرا همیشه احساس خستگی و بی رمقی می‌کنیم.

همانطور که گفته شد علل مختلفی برای خستگی وجود دارد اما با اهمیت دادن به این موضوع و رعایت نکات گفته شده به راحتی میتوانید این مشکل را از سر راه خود بردارید و زندگی با کیفیت تری را تجربه کنید.

اگر نگران هستید که بیماری یا مشکل پزشکی خاصی منجر به خستگی شما شده است، با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

مجله سلامت پلاس – مدیر سایت
لینک سایت مرجع

مالکیت معنوی مجله سلامت پلاس (healthplusmag.ir) علامت تجاری ناشر است و سایر علائم تجاری مورد استفاده در این مطلب متعلق به دارندگان علامت تجاری مربوطه می باشد.
ناشر وابسته یا مرتبط با دارندگان علامت های تجاری نیست و توسط دارندگان علامت تجاری حمایت، تایید یا ایجاد نشده است مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد و هیچ ادعایی از سوی ناشر نسبت به حقوق مربوط به علائم تجاری شخص ثالث وجود ندارد.

رزرو تبلیغات

رزرو تبلیغات در مجله سلامت

تبلیغات در سایت

آخرین مطالب

روش خانگی درمان بواسیر
  • آشنایی با بیماری
  • 1403/08/01
روش خانگی درمان بواسیر
حجامت چیست
  • طب سنتی و اسلامی
  • 1403/08/01
حجامت چیست
تاثیر قلیان بر سلامت
  • سلامت و روان
  • 1403/08/01
تاثیر قلیان بر سلامت
تهیه رنگ موی طبیعی در کمترین زمان
  • مراقبت از مو
  • 1403/07/30
تهیه رنگ موی طبیعی در کمترین زمان
ریزش مو در کودکان
  • پیشگیری و درمان
  • 1403/07/30
ریزش مو در کودکان
عرق شاتره برای چی خوبه
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
عرق شاتره برای چی خوبه
خواص باورنکردنی شکر سرخ
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص باورنکردنی شکر سرخ
زندگی با بیماری صرع
  • آشنایی با بیماری
  • 1403/07/30
زندگی با بیماری صرع
خواص عرق کاسنی
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص عرق کاسنی
خواص عرق شاتره
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص عرق شاتره

تی شرت آریا

انواع تی شرت های نخی مردانه

تبلیغات در سایت