درمان افسردگی بدون دارو

  • خانه
  • فهرست مطالب
  • درمان افسردگی بدون دارو
3 مجله سلامت  3 طب سنتی
درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو هم ممکن است. البته برای افسردگی خفیف می‌توان این روش‌ها را انجام داد. مواردی مانند ماساژ، موسیقی و تغذیه سالم در سلامت روان تاثیر دارند.

اختصاصی
  • دسته بندی: پیشگیری و درمان
  • تاریخ انتشار: 1403/07/04
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

درمان افسردگی بدون دارو

آیا درمان افسردگی بدون دارو ممکن است؟ افسردگی نوعی بیماری است که مثل هر بیماری دیگری درمان لازم دارد. اما متاسفانه خیلی‌ها افسردگی را جدی نمی‌گیرند و فکر می‌کنند درمان افسردگی به‌راحتی و تنها با خواست و اراده خود فرد امکان‌پذیر است. باوری غلط که آسیب جدی به‌ دنبال دارد. از نظر روانپزشک‌ها، افسردگی سرماخوردگی روح است و عدم درمان به ‌موقع آن باعث تشدید بیماری شده و درمان را سخت‌تر می‌کند. با این حال درمان افسردگی بدون دارو نیز غیرممکن نیست. احساسات منفی، فرد افسرده را به سمت پرخاشگری، انزوا و یا حتی خودکشی (در موارد حاد) سوق می‌دهد. در این مطلب با ما باشید تا درمان افسردگی بدون دارو و روش‌های جدید آن بیشتر آشنا شوید.

درمان افسردگی بدون دارو امکان پذیر است؟

افسردگی درحال‌حاضر یکی از بیماری‌های جدی قرن اخیر است که شمار مبتلایان زیادی دارد. در کنار درمان دارویی گاهی می‌توان برخی افسردگی‌ها را بدون دارو درمان کرد. تغییر سبک زندگی و تفکر مثبت از جمله راهکارهای درمان افسردگی بدون دارو هستند که کمک می‌کنند فرد مبتلا به بیماری‌های روانی بتواند بر حس و حال بد ناشی از این بیماری غلبه کند. راهکارهای مفید برای درمان افسردگی بدون دارو عبارتند از: 

  • روتین روزانه داشته باشید تا به ‌کمک نظم از پس افسردگی بربیایید.
  • برای خودتان هدف تعیین کنید تا احساس بی‌ارزشی و بی‌هدفی در زندگی نداشته باشید.
  • ورزش‌کردن را در برنامه روزانه قرار دهید. یک پیاده‌روی ساده می‌تواند راهکار مناسبی برای درمان افسردگی بدون دارو باشد.
  • هر چند هنوز رژیم غذایی خاصی برای درمان افسردگی بدون دارو ارائه نشده است، اما داشتن رژیم غذایی سالم کمک می‌کند حس بهتری به دست بیاورید.
  • خواب کافی را دست کم نگیرید. افسردگی باعث اختلال در خواب می‌شود. افسرده‌ها شب‌ها نمی‌خوابند و روزها خواب‌آلوده و خسته هستند. برای درمان افسردگی بدون دارو سعی کنید هر شب ساعت مشخصی بخوابید و ساعت معینی بیدار شوید.
  • یکی دیگر از روش‌های درمان افسردگی بدون دارو مسئولیت‌پذیری است. افراد افسرده همیشه از بار مسئولیت فرار می‌کنند. با پذیرش مسئولیت احساس ارزشمندبودن ایجاد می‌شود.
  • فکرهای منفی، بدبینی و هر تفکری که تاثیر بدی روی ذهن می‌گذارد را دور کنید.
  • کارهای جدید را امتحان کنید و از روتین و روزمرگی فاصله بگیرید.
  • تفریح و کارهای لذت‌بخش را در برنامه روزانه بگذارید.
  • از مواد مخدر و الکل دوری کنید.
  • سعی کنید وارد روابط عاطفی، دوستانه، کاری و خانوادگی شوید و از غار تنهایی بیرون بیایید.
  • مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها راهی برای درمان افسردگی بدون دارو هستند.
  • مدیتیشن و خواص یوگا باعث مدیریت افکار و شناخت احساسات می‌شوند.
  • با ارتباط با طبیعت احساسات و افکار منفی را از خود دور کنید.
  • موسیقی شاد گوش کنید.

انواع روش های درمان افسردگی بدون نیاز به دارو

در ادامه به برخی از روش‌های درمانی موثر که در آنها از دارو استفاده نمی‌شود اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید:

۱. درمان افسردگی با دستگاه TDCS

درمان افسردگی با دستگاه TDCS (تی دی سی اس) یکی از روش‌های درمان افسردگی بدون دارو است که جریان الکتریکی خفیف و متناوب وارد مغز شده و به سلول‌های مغزی شوک وارد می‌کند تا مغز به حالت عادی و طبیعی خود برگردد. ترکیب درمان دارویی و غیردارویی بهترین نتیجه برای درمان افسردگی را به‌دنبال دارد.

۲. درمان افسردگی با rTMS

rTMS جدیدترین درمان افسردگی بدون دارو است که جایگزین خوبی برای درمان دارویی محسوب می‌شود. مزیت درمان افسردگی با rTMS نسبت به روش دارویی این است که عوارض جانبی برای کبد، طحال و کلیه ندارد و صرفا تاثیرگذاری آن روی مغز است. به‌علاوه اینکه، درمان افسردگی با rTMS طولانی نیست و نهایت با یک دوره درمانی ۱۵ تا ۲۰ جلسه‌ای تمام می‌شود.

۳. درمان افسردگی با ماساژ درمانی

علت تاثیرگذاری ماساژ درمانی در رفع افسردگی این است که ماساژدرمانی میزان ترشح هورمون استرس یا کورتیزول در بدن را پایین می‌آورد و روحیه بیمار را تقویت می‌کند. به‌علاوه اینکه به کمک ماساژ میزان ترشح هورمون‌های سروتونین و دوپامین در بدن بیشتر شده و حس آرامش و شادی به فرد منتقل می‌شود. در نتیجه، خشم، پوچی و استرس و نگرانی از فرد مبتلا دور خواهد شد.

۴. درمان افسردگی با هیپنوتیزم

هیپنوتیزم درمانی با ایجاد تغییرات در ذهن ناخودآگاه می‌تواند فرد را وادار به انجام کاری کند، یا فشار فکری را از روی بیمار کاهش دهد، افکار بدبینانه و منفی را دور کند و ترس و هیجانش از جمع را پایین بیاورد. درمان افسردگی با هیپنوتیزم زمانی موثر خواهد بود که با مشاوره روانشناس و روان‌درمانی باشد.

ترکیب هیپنوتیزم با روان‌درمانی و دارودرمانی از روش‌های کارآمد درمان افسردگی به ‌شمار می‌آید. در درمان افسردگی با هیپنوتیزم، حالات افسردگی مثل بی خوابی، بدخوابی، بی‌حالی، کابوس شبانه، بی‌حوصلگی، افکار خودکشی، ناامیدی، کم‌خوری و پرخوری، خشم، ناامیدی، گوشه‌گیری و کاهش میل جنسی در بیمار کاهش یافته یا از بین می‌روند.

۵. درمان افسردگی با موسیقی

موسیقی اگر با درمان‌های رایج افسردگی یعنی روان‌درمانی و داروهای ضدافسردگی ترکیب شود به ‌خوبی می‌تواند از پس درمان افسردگی بربیاید. درمان افسردگی با موسیقی در کنار سایر روش‌های درمانی اضطراب و افکار وسواسی را در بیماران مبتلا به وسواس فکری-عملی کاهش می‌دهد.

۶. درمان افسردگی در طب سنتی

افسردگی بیماری مزمن اعصاب و روان است که طب سنتی راهکارهای زیادی برای درمانش دارد. معمولا طب سنتی برای درمان افسردگی، مصرف گیاهان دارویی مثل زرشک، بهارنارنج، ریحان و چای را برای کنترل افسردگی و اضطراب تجویز می‌کند. یکی دیگر از راهکارهای درمان افسردگی در طب سنتی مصرف زعفران و چای است که بیشتر برای افسردگی‌های خفیف در کنار اسطوخودوس و گل گاو زبان تجویز می‌شود.

طب سنتی ایرانی بر روغن گل مغربی، گل سرخ یا همان گلاب، گل راعی و سنبل‌الطیب هم به‌ عنوان داروهای درمان افسردگی در طب سنتی تاکید می‌کند. دمنوش علف چای هم گزینه مناسبی برای درمان افسردگی خفیف است.

۷. درمان افسردگی با داروهای گیاهی

برای درمان افسردگی می‌توان از داروهای گیاهی کمک گرفت. رایج‌ترین داروهای گیاهی برای درمان افسردگی عبارتند از:

  • جنسینگ
  • گل راعی یا علف چای
  • اسطوخودوس
  • زالزالک
  • بابونه
  • زعفران
  • جنسینگ
  • آویشن
  • رزماری

۸. درمان افسردگی با اسپند

اسپند گیاهی است با خاصیت ضدالتهابی که برای درمان افسردگی در طب سنتی توصیه می‌شود. برای درمان افسردگی با اسپند روزی یک قاشق چای‌خوری دانه اسفند را بیست دقیقه در یک لیوان آب جوش دم کرده و بعد صبحانه میل کنید.

۹. درمان افسردگی با دوش آب گرم

یکی از روش‌های مفید برای درمان افسردگی، دوش آب گرم است که تاثیرش دست کمی از اثر ورزش روزانه برای افراد افسرده ندارد. دوش آب گرم دمای بدن را بالا برده و فعالیت و هماهنگی ساعت زیستی بدن را بهتر می‌کند. دوش آب گرم با ایجاد شرایط خواب خوب به درمان افسردگی کمک می‌کند. میزان سروتونین مغز در افراد افسرده پایین می‌آید و افزایش دمای بدن با حمام آب گرم اجازه می‌دهد انتقال‌دهنده‌های عصبی عملکرد بهتری داشته باشند.

۱۰. میوه برای درمان افسردگی

افسردگی جزء اختلالات روانی قابل درمان است که با روان درمانی، دارو درمانی، بدون دارو و مصرف سبزیجات و میوه‌ها درمان می‌شود. مصرف سبزیجات و میوه برای درمان افسردگی و حتی پیشگیری از افسردگی مفید است و روند پیشروی افسردگی را کاهش می‌دهد. در کنار خوراکی‌هایی مثل ماست، پنیر، موز، آناناس، ماهی و بوقلمون مصرف میوه‌هایی مثل سیب، توت، گوجه‌فرنگی، موز، آووکادو، پیاز، قارچ و اسفناج برای درمان افسردگی مفید است.

۱۱. درمان سریع افسردگی با زعفران

مصرف زعفران در بیماران مبتلا به افسردگی اثری شبیه مصرف سیتالوپرام، ایمی‌پرامین و فلوکستین دارد. طب سنتی برای درمان سریع افسردگی مصرف روزانه ۳ میلی‌گرم زعفران را توصیه می‌کند. برای اثرگذاری بهتر و درمان سریع‌تر می‌توانید ۱۵ میلی‌گرم زعفران را روز و ۱۵ میلی‌گرم زعفران را شب میل کنید.

۱۲. سریع ترین درمان افسردگی

درمان شناختی رفتاری (CBT) در ترکیب با مدیتیشن ذهنی به‌ عنوان سریع‌ترین روش درمان افسردگی شناخته شده است. دارودرمانی علیرغم عوارض جانبی منفی احتمالی به‌ عنوان سریع‌ترین درمان افسردگی پذیرفته شده است که علائم افسردگی را کاهش می‌دهد و به درمان افسردگی‌های بلندمدت هم کمک می‌کند.

درست است که دارودرمانی و روان‌درمانی به‌‌عنوان سریع‌ترین درمان افسردگی شناخته شده‌اند اما پس از بهبودی و توقف دارودرمانی، افسردگی معمولا بازمی‌گردد. به‌ همین دلیل توصیه می‌شود که درمان دارویی با روان‌درمانی مثل درمان شناختی رفتاری ترکیب شود.

۱۳. درمان افسردگی با یوگا و مدیتیشن

یکی از روش‌های درمان افسردگی (نمی‌توان آن را درمان قطعی در نظر گرفت یا برای افسردگی‌های ماژور آن را تنها راه حل درمانی دانست) استفاده از تکنیک‌های مدیتیشن و یوگا است. یوگا به عنوان ورزش می‌تواند در بهبود میزان سروتونین بدن کمک کند و مدیتیشن با آرام کردن ذهن از اضطراب و افسردگی می‌کاهد. حتما از خود می‌پرسید ورزش یوگا برای چه بیماری هایی مفید است! برای پاسخ این سوال باید بیشتر در مورد این ورزش و معجزات درمانی آن بدانید.

توصیه تغذیه‌ایتوضیح
کاهش مصرف کربوهیدرات و قندافزایش و کاهش ناگهانی قند خون می‌تواند در ایجاد علائم افسردگی موثر باشد.
مصرف ماهی، آجیل و مغزهاامگا۳ موجود در این مواد غذایی به بهبود علائم افسردگی کمک می‌کند.
مصرف بیشتر سبزیجات یا مکمل‌های ویتامینبرای بهبود عملکرد نوروترنسمیترها، ویتامین‌های ب۶، ب۱۲ و فولیک اسید و آهن باید در بدن به مقدار کافی وجود داشته باشند.
مکمل‌های گیاهیبرخی از مکمل‌های گیاهی می‌توانند در برقراری تعادل سروتونین در بدن موثر باشند.
کاهش مصرف الکل و کافئینالکل عامل ایجاد افسردگی است. از طرفی مصرف کافئین با شکر هم به عنوان محرک ایجاد افسردگی در نظر گرفته می‌شود.
ورزشورزش برای افزایش اندورفین و سروتونین در بدن موثر است.
نور خورشیداجازه بدهید نور خورشید از پنجره‌ها به داخل خانه نفوذ کند. در ساعات روشنایی روز در معرض آفتاب قرار بگیرید.
موسیقیموسیقی شاد و طرب انگیز گوش کنید.
معاشرت با افراد خوش مشرببا افرادی که خلق و خوی مثبتی دارند یا خوش مشرب هستند بیشتر معاشرت کنید.
پت تراپیگاهی اوقات، با مشورت پزشک و توصیه مشاوره، به سرپرستی گرفتن یک حیوان خانگی می‌تواند به شما کمک کند.

توصیه‌های تغذیه‌ای و سبک زندگی برای درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو هم ممکن است. البته برای افسردگی خفیف می‌توان این روش‌ها را انجام داد. مواردی مانند ماساژ، موسیقی و تغذیه سالم در سلامت روان تاثیر دارند.

یکی از روش‌های مفید برای درمان افسردگی، دوش آب گرم است که تاثیرش دست کمی از اثر ورزش روزانه برای افراد افسرده ندارد.

ورزش منظم اندورفین طبیعی بدن را افزایش می‌دهد که باعث احساس بهتر در فرد می‌شود.

مجله سلامت پلاس – مدیر سایت
لینک سایت مرجع

مالکیت معنوی مجله سلامت پلاس (healthplusmag.ir) علامت تجاری ناشر است و سایر علائم تجاری مورد استفاده در این مطلب متعلق به دارندگان علامت تجاری مربوطه می باشد.
ناشر وابسته یا مرتبط با دارندگان علامت های تجاری نیست و توسط دارندگان علامت تجاری حمایت، تایید یا ایجاد نشده است مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد و هیچ ادعایی از سوی ناشر نسبت به حقوق مربوط به علائم تجاری شخص ثالث وجود ندارد.

رزرو تبلیغات

رزرو تبلیغات در مجله سلامت

تبلیغات در سایت

آخرین مطالب

روش خانگی درمان بواسیر
  • آشنایی با بیماری
  • 1403/08/01
روش خانگی درمان بواسیر
حجامت چیست
  • طب سنتی و اسلامی
  • 1403/08/01
حجامت چیست
تاثیر قلیان بر سلامت
  • سلامت و روان
  • 1403/08/01
تاثیر قلیان بر سلامت
تهیه رنگ موی طبیعی در کمترین زمان
  • مراقبت از مو
  • 1403/07/30
تهیه رنگ موی طبیعی در کمترین زمان
ریزش مو در کودکان
  • پیشگیری و درمان
  • 1403/07/30
ریزش مو در کودکان
عرق شاتره برای چی خوبه
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
عرق شاتره برای چی خوبه
خواص باورنکردنی شکر سرخ
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص باورنکردنی شکر سرخ
زندگی با بیماری صرع
  • آشنایی با بیماری
  • 1403/07/30
زندگی با بیماری صرع
خواص عرق کاسنی
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص عرق کاسنی
خواص عرق شاتره
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص عرق شاتره

تی شرت آریا

انواع تی شرت های نخی مردانه

تبلیغات در سایت