درمان سفید شدن مو با طب سنتی

  • خانه
  • فهرست مطالب
  • درمان سفید شدن مو با طب سنتی
3 مجله سلامت  3 طب سنتی
درمان سفید شدن مو با طب سنتی

سفید شدن موها در پیری یک امر طبیعی است اما زمانی که قبل از سن 50 سالگی موها سفید شود دیگر طبیعی نیست وبه دلیل : وارد شدن بدن به سوء مزاج سرد و تر یا سوء مزاج بلغم، خشکی شدید و همینطور به دلیل غم و اندوه و ترس است که تن رو به سمت سردی می برد.

اختصاصی
  • دسته بندی: طب سنتی و اسلامی
  • تاریخ انتشار: 1403/07/05
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

درمان سفید شدن مو با طب سنتی

درمان این بیماری را بیشتر براساس مزاج‌شناسی و تغذیه مناسب می داند. طب سنتی ایرانی معتقد است افرادی که مبتلا به موی سفید غیرطبیعی می‌شوند، در اثر غلبه بلغم است؛ از همین‌رو برای پیشگیری از سفید شدن مو یا درمان آن باید از مصرف مواد بلغم‌زا پرهیز شود.سفیدی مو و شوره سر از جمله شایع ترین عارضه‌های مو هستند.

سفید شدن موها در پیری یک امر طبیعی است اما زمانی که قبل از سن 50 سالگی موها سفید شود دیگر طبیعی نیست وبه دلیل : وارد شدن بدن به سوء مزاج سرد و تر یا سوء مزاج بلغم، خشکی شدید و همینطور به دلیل غم و اندوه و ترس است که تن رو به سمت سردی می برد.

این مشکلات را می توان با اصلاح سته ضروریه و سبک زندگی و عمل به تدابیر درمان سفیدی مو در طب سنتی و طب ایرانی درمان کرد. در این مقاله از مجله سلامت پلاس به صورت جداگانه به بررسی دیدگاه‌های متخصصان طب سنتی برای درمان و پیشگیری از این بیماری پرداخته ایم.

سفید شدن موها از جمله مشکلاتی هست که بیشتر افراد سرد و تر در معرض آن هستند  و باید با استفاده از درمان های طب سنتی و گیاهی به درمان آن پرداخت.

امروزه متأسفانه بسیاری از افراد در سنین جوانی دچار “سفیدی موی سر” می‌شوند اما دلایل این سفیدی زودهنگام چیست؟! سفید شدن موی سر از چه‌زمانی باید آغاز شود و راهکارهای درمانی آن از نگاه طب سنتی چیست؟

سفید شدن موها تنها در دوران پیری رخ نمی دهد، گاهی اوقات در سنین جوانی و به دلایل مختلف موهای شخص دچار سفیدی می شود.

هنگامی که فولیکول های مو مقدار قابل توجهی رنگدانه را از دست می دهند، به رنگ خاکستری شده و هنگامی که هیچ گونه رنگدانه ای نداشته باشند، سفید می شوند.

بروز این اتفاق به خصوص در سنین جوانی می تواند آزار دهنده باشد.

تارهای مو به دلیل میزان کم ملانین به رنگ سفید خاکستری تبدیل شده و اگر اقدامی در این خصوص انجام ندهید، این روند تا زمانی که تولید ملانین متوقف شود، ادامه پیدا می کند.

 

دلایل سفیدی زودرس مو

با اینکه به طور ناخواسته با افزایش سن رنگ موها سفید می‌شود اما علاوه بر سن دلایل دیگری می‌توانند این روند را تسریع کرده و باعث سفیدی زودرس موها شوند. این دلایل عبارت‌اند از:

1- کمبود ویتامین

هرگونه کمبود ویتامین B-6، B-12، بیوتین ، ویتامین D یا ویتامین E می‌تواند باعث سفیدی زودرس مو شود.

یک گزارش در سال 2015 در ژورنال Development ، مطالعات مختلفی درباره کمبود ویتامین D-3، ویتامین B-12 و مس و ارتباط آن‌ها با سفید شدن موها انجام داد.

نتایج نشان داد کمبود ویتامین‌های بدن تأثیر بسزایی در سفید شدن موها دارند.

2- ژنتیک و مشکلات ژنتیکی

بر اساس گزارشی که در سال 2013 در مجله پوست هند، منتشر شد، یکی از مهم‌ترین عوامل سفیدی زودرس موها ژنتیک بوده است.

نژاد و قومیت نقش زیادی در کیفیت موها و رنگ آن‌ها دارد. رنگ‌های خاکستری در بعضی کشورهای سفیدپوست حتی در جوانان 20 ساله هم نمایان می‌شود.

3- استرس اکسیداتیو

درحالی‌که خاکستری شدن موها غالباً ژنتیکی است، اما ممکن است استرس اکسیداتیو در بدن نیز این روند را تسریع کند.

اگر به هر دلیلی مثل پیروی از یک رژیم نامناسب میزان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بدن برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد کافی نباشد باعث ایجاد استرس اکسیداتیو و عدم تعادل در بدن خواهد شد.

درنتیجه منجر به پیری زودرس و سفیدی زودرس موها خواهد شد.

4- برخی شرایط خاص پزشکی

برخی از شرایط پزشکی، از جمله بیماری‌های خود ایمنی، ممکن است خطر سفیدی زودرس موها در فرد را افزایش دهد.  مثلاً عملکرد تیروئید نیز می‌تواند در سفیدی موها نقش داشته باشد.

موهای سفید همچنین در آلوپسی آره آتا شایع است که یک بیماری پوستی خود ایمنی است که باعث ریزش مو در پوست سر، صورت و سایر قسمت‌های بدن می‌شود.

حتی زمانی که بعد از درمان موها مجدداً رشد می‌کنند ملانین نداشته و موها به‌صورت سفیدرنگ رشد خواهند کرد.

5- عوامل استرس‌زا در زندگی واقعی

دلایل ایجاد استرس در زندگی روزمره بسیار زیاد است و علاوه بر سفیدی زودرس موها بر سلامتی کلی بدن ما تأثیر منفی دارد؛

بنابراین در صورت داشتن استرس دائمی باید به دنبال روش‌های کاهش استرس مثل ورزش، یوگا، مدیتیشن، خوردن غذای سالم، گوش دادن به موسیقی و … باشید.

6- سیگار کشیدن

طبق تحقیقات مختلف، نشان می‌دهد که افراد سیگاری به‌احتمال‌زیاد قبل از 30 سالگی دچار سفیدی زودرس موها می‌شوند.

 

همچنین نوسانات هورمونی و برخی از بیماری ها و استفاده از محصولات نامناسب مو می تواند باعث بروز سفیدی موها شود.

 

راه های درمان سفیدی مو با طب سنتی 

 

1- درمان رفع سفیدی مو با هلیله سیاه

 

هلیله سیاه میوه ای بادامی شکل از درختی به همین نام است و دارای خواص متعددی برای سلامتی است. یکی از فواید این میوه، تاثیرات فوق العاده اش برای رفع سفیدی مو است.

برای استفاده از هلیله سیاه جهت برطرف کردن سفیدی موها کافی است تا مخلوط پودر هلیله سیاه را با مقدار مناسبی عسل طبیعی مخلوط کرده و روزانه سه قاشق چایخوری مصرف کنید.

این کار را به مدت یک سال ادامه دهید تا موهای سفید را مجددا تیره کند. به خاطر داشته باشید که در استفاده از این روش درمانی زیاده روی نکنید.

مصرف زیاد این گیاه می تواند عوارض نامطلوبی برای شما داشته باشد. علاوه بر این، مصرف آن برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

2- رفع سفیدی مو با استفاده از آب پیاز

 

متخصصان طب سنتی عقیده دارند که آب پیاز می تواند سفیدی مو سر و ریزش موها را برطرف کند.  سفید شدن موها در اثر افزایش هیدروژن پر اکسید در فولیکول های مو و کاهش یک آنتی اکسیدان طبیعی به نام کاتالاز است.

استفاده از آب پیاز به شکل زیر می تواند تاثیر فوق العاده ای در رفع سفیدی موها داشته باشد:

1- آب پیاز را بر روی سر خود ریخته و آن را ماساژ دهید.

2- اجازه دهید تا به مدت نیم ساعت بر روی سرتان باقی بماند.

3- این کار را چند مرتبه در هفته تکرار کنید تا تاثیرات معجزه آسا آن را مشاهده کنید.

3- استفاده از ماسک برگ درخت گردو

ماسک تهیه شده از برگ درخت گردو برای از بین موهای سفید کاربرد فراوانی دارد. این ماسک به آسانی تهیه می شود و در چند بار استفاده شاهد تغییرات و تاثیر مثبت آن بر روی موهایتان خواهید بود.

مواد لازم:

1- یک لیتر آب جوشیده

2- یک فنجان برگ درخت گردو

طرز تهیه:

برگ گردو ها را به آب در حال جوش اضافه کرده تا نیم ساعت در همان حال بجوشد. بعد از جوشیدن آب و برگها بگذارید تا سرد شوند.

سپس برگها را همراه آب به موهای تمیز و شسته شده بمالید و نیم ساعت صبر کنید و بعد موها را با آب ولرم بشویید. از این ماسک می توانید ۳ الی ۴ مرتبه در هفته استفاده کنید.

4- استفاده از روغن کنجد

 

ترکیب روغن دانه های کنجد و روغن نارگیل باعث تقویت فعالیت ملانوسیت ها و بهبود رنگدانه های مو می شود. روغن دانه های کنجد تاثیر فوق العاده ای در برطرف کردن سفیدی موها و تیره شدن آن دارد. برای این منظور کافی است تا طبق روش زیر عمل کنید:

1-دو قاشق غذاخوری روغن دانه کنجد را با دو قاشق غذاخوری از روغن درخت نارگیل ترکیب کنید. آنها را به مدت چند دقیقه گرم کنید.

2-روغن را بر روی سر خود مالیده و ماساژ دهید.

3-حدود 15 دقیقه موهای خود را ماساژ دهید و سپس موها را با یک حوله داغ بپوشانید و 30 دقیقه صبر کنید.

4-موها را با شامپو فاقد سولفات شست و شو دهید. این کار را 2 تا 3 مرتبه در هفته انجام داده تا سفیدی موها را برطرف کنید.

تدابیر کلی دیر سفید شدن مو:

1: همیشه فرد باید مراقب باشد تا خلط بلغم از سر و بدن او دور شود برای این کار باید بدن خود را از مواد بلغمی به وسیله قی ( استفراغ )کردن بعد از سیرشدن پاکسازی کند

 

2: ریشه موهارا تقویت کند و نیرو ببخشد که این مورد هم در درمان سفیدی مو در طب سنتی تدابیر و دستورات ویژه دارد؛

مثلا غذایی که می خورند بسیار خوب کیموس باشد یعنی چهار خلط صفرا، سودا، دم و بلغم را از لحاظ کمی و کیفی عالی تولید کند؛

زیاد از حد غذا نخورد به حدی غذا بخورد که می تواند هضم کند زیرا افراط در غذا خوردن باعث ایجاد خلط بلغم می شود، از طرفی هضم نکردن خوراک و گیر کردن آن در معده و بدون هضم ماندن آن غذا بلای مو است؛

خوراکی که هضم نشده باشد سبب فاسد شدن خون می شود، غذا باید خون خوب تولید کند.

فرد باید سعی کند که غذاهای سرخ شده البته با روغن خوب و کباب شده و غذاهای برشته شده  را بخورد

همچنین غذاهای تری بخش  و آبگوشت نخورد و اگر فرد بسیار تر مزاج هست از  خوراکی های دیگر گرم و تند مزه مثل خردل، فلفل و… استفاده کند و سعی کند از میوه ها و سبزی های تر و تری بخش استفاده نکند؛

همچنین گوشت ماهی، شیر، حلیم و حلوا  نخورد. سعی کند زیاد آب نخورد و با آب سرد حمام نکند و اگر با آب سرد حمام کرد فورا موهای خود را خشک کند.

 

3: دارویی که بلغم را از بین می برد و باعث تاخیر افتادن در سفید شدن مو می شود:

به مدت یک سال هرروز یک عدد هلیله کابلی را در دهان بگذارند و آن را در دهان خود بچرخانند و بعد از مدتی که در دهان بود آن را قورت دهند اگر فرد  این کار را انجام دهد ممکن است تا اخر عمر از سفید شدن موهایش خبری نباشد.

فرد می تواند هلیله سیاه را با برنگ کابلی و فلفل دراز و آمله باهم مخلوط کند و بخورد همچنین زنجبیل، هلیله کابلی و فلفل دراز را در مقدار مساوی با هم مخلوط کند و بخورد.

 

4: چیزهایی که می توانید به موهای خود بمالید تا موهایتان سفید نشود:

هر نوع مایع و داروی آبکی که گرم مزاج و نیروبخش باشد و برای مو خوب است که این نوع از داروها گرمای جبلی ( مادرزادی یا سرشتی ) موهارا حفظ می کنند و غذایی که مخصوص ریشه موهاست فاسد نمی شود و کف نمی کند؛

چند تا از داروها به شرح زیراند:

1- ماساژ موها با روغن زیتون که البته بهتر است  که روغن از زیتون وحشی گرفته شده باشد و اینکه طبیعی باشد و اینکه می بایست چند ماه به صورت مداوم  و پیوسته این کار را انجام بدهند.

2- روغن سیاهدانه که از هر دارویی تاثیربخش تر است،که بهتر است هفته ای دوبار موها را با آن  ماساژ داده و بعد شسته شود. روغن خردل هم خوب است.

3-  همینطور روغنی که با پیه هندوانه ابوجهل همراه است نیز خوب است.

4- روغن کوشنه ( قسط ) نیز بسیار قوی و خوب است.

5- اگر موی فرد تازه سفید شده باشد داروی زیر موی فرد  را سیاه می کند و افرادی هم که به رنگ شیمیایی حساسیت دارند، برای آن ها  مناسب است:

 

یک نسخه طب سنتی برای درمان موهای سفید

 

هلیله سیاه و آمله و مازو را از هرکدام  45 گرم و لادن را 90 گرم،برگ مورد 130 گرم همه را کوبیده و 1100گرم روغن زیتون را با آن مخلوط کند. 

این مواد را بگذارد 3روز بماند و بعد از 3 روز بر روی حرارت ملایم قرار بدهد که بجوشد تا غلیظ شود و بعد آن را به موهایش بمالد و بعد از مدتی آن را بشوید.

همچنین می تواند مازو را با روغن زیتون چرب کند و بسوزاند به اندازه ای که  رنگش سیاه بشود.

و بتوانیم آن را بکوبیم در این زمان چهار قاشق غذاخوری از ساییده مازو را با دو قاشق غذاخوری اکسید مس و یک قاشق چایخوری زاج بلوری و نصف قاشق چایخوری سنگ بلوری در هم مخلوط کند و بر روی مو بمالد.

سفید شدن موها در پیری یک امر طبیعی است اما زمانی که قبل از سن 50 سالگی موها سفید شود دیگر طبیعی نیست وبه دلیل : وارد شدن بدن به سوء مزاج سرد و تر یا سوء مزاج بلغم، خشکی شدید و همینطور به دلیل غم و اندوه و ترس است که تن رو به سمت سردی می برد.

یک گزارش در سال 2015 در ژورنال Development ، مطالعات مختلفی درباره کمبود ویتامین D-3، ویتامین B-12 و مس و ارتباط آن‌ها با سفید شدن موها انجام داد. نتایج نشان داد کمبود ویتامین‌های بدن تأثیر بسزایی در سفید شدن موها دارند.

طب سنتی ایرانی معتقد است افرادی که مبتلا به موی سفید غیرطبیعی می‌شوند، در اثر غلبه بلغم است.

مجله سلامت پلاس – مدیر سایت
لینک سایت مرجع

مالکیت معنوی مجله سلامت پلاس (healthplusmag.ir) علامت تجاری ناشر است و سایر علائم تجاری مورد استفاده در این مطلب متعلق به دارندگان علامت تجاری مربوطه می باشد.
ناشر وابسته یا مرتبط با دارندگان علامت های تجاری نیست و توسط دارندگان علامت تجاری حمایت، تایید یا ایجاد نشده است مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد و هیچ ادعایی از سوی ناشر نسبت به حقوق مربوط به علائم تجاری شخص ثالث وجود ندارد.

رزرو تبلیغات

رزرو تبلیغات در مجله سلامت

تبلیغات در سایت

آخرین مطالب

روش خانگی درمان بواسیر
  • آشنایی با بیماری
  • 1403/08/01
روش خانگی درمان بواسیر
حجامت چیست
  • طب سنتی و اسلامی
  • 1403/08/01
حجامت چیست
تاثیر قلیان بر سلامت
  • سلامت و روان
  • 1403/08/01
تاثیر قلیان بر سلامت
تهیه رنگ موی طبیعی در کمترین زمان
  • مراقبت از مو
  • 1403/07/30
تهیه رنگ موی طبیعی در کمترین زمان
ریزش مو در کودکان
  • پیشگیری و درمان
  • 1403/07/30
ریزش مو در کودکان
عرق شاتره برای چی خوبه
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
عرق شاتره برای چی خوبه
خواص باورنکردنی شکر سرخ
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص باورنکردنی شکر سرخ
زندگی با بیماری صرع
  • آشنایی با بیماری
  • 1403/07/30
زندگی با بیماری صرع
خواص عرق کاسنی
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص عرق کاسنی
خواص عرق شاتره
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص عرق شاتره

تی شرت آریا

انواع تی شرت های نخی مردانه

تبلیغات در سایت