جوشاندن آب در طب سنتی

• فهرست مطالب
  • جوشاندن آب در طب سنتی
3 مجله سلامت  3 طب سنتی
جوشاندن آب در طب سنتی

جوشاندن آب یک روش شناخته شده برای تصفیه آب می باشد، برای تقطیر آبی که می بایست تصفیه شود، آب حرارت داده می شود تا به دمای نقطه جوش رسیده و تبخیر شکل گیرد، اجازه داده می شود تا بخار آب آزاد شده در یک کاسه دیگر تقطیر شود و آب تقطیر شده را آب مقطر می نامند.

• دسته بندی: طب سنتی و اسلامی
  • تاریخ انتشار: 1403/07/14
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

آب جوشیده در طب سنتی

آب در هندوستان خصوصا به وسیله کسانی که به سیستم های فیلتر کردن آب دسترسی ندارند، در خانه به طریق جوشیده مصرف می شود، آب هنگامی که برای بازه زمانی دوره مشخصی جوشیده می شود، هیچ شکی نیست که باکتری ها از در بین رفته اند اما این شیوه مضراتی هم داراست که در پایین به آنان اشاره می شود :

1. به کارگیری از گرما و حرارت برای به کار بردن این شیوه اضطراری است و به کار گیری از این شیوه با هر مورد از اشکال سوخت پرهزینه بوده واین روند خصوصا برای به کارگیری در حجم های فراوان گران تمام می شود.

2. مقادیر فراوان آب را نمیتوان با این نحوه تصفیه نمود.

3. جوشاندن نمی تواند ویروس ها را کشته و یا این که آنها را غیرفعال نماید؛ اکثری از آنها می توانند در دمای نقطه جوش زنده بمانند.

4. آب جوشیده بدمزه است.

5. بدترین جنبه ناراحت کننده آن است که آخرین تحقیقات بر این واقعیت اشاره دارا هستند که آب جوشیده فاقد انرژی بوده واز این رو نا مناسب و غیرسالم است.

عوارض آب جوشیده

پزشک معالج پائول کوف

که یک پژوهشگر ممتاز آلمانی در این مورد است, ثابت نمود که آب جوشیده ساختار کریستالی خویش را از دست میدهد و عملا مثل یک ماده خارجی در درون بدن نقش ایفا کرده و موجب ارتقاء بیماری زای تعداد سلول های خونی می شود.

فایده شگفت انگیز جوشاندن آب

ذرات ریزپلاستیک به‌طرز هشداردهنده‌ای در همه‌جا پیدا می‌شوند و رهاشدن از آن‌ها تقریباً غیرممکن است. دانشمندان آن‌ها را در غذا، شیر مادر، جفت جنین و حتی ابرها پیدا کرده‌اند. اما حالا یک پژوهش جدید دریافته که راه ساده‌ای برای کاهش ذرات میکروپلاستیک در آب آشامیدنی وجود دارد: جوشاندن آن.

پژوهشگران در مقاله‌ای در ژورنال Environmental Science & Technology Letters گفته‌اند جوشاندن و فیلترکردن آب تا ۹۰ درصد ذرات میکروپلاستیک را حذف می‌کند. آن‌ها می‌گویند این ذرات را می‌توان در ۱۲۹ نمونه از ۱۵۹ نمونه آب لوله‌کشی در ۱۴ کشور دنیا پیدا کرد. عده دیگری از پژوهشگران قبلاً از وجود مقادیر بالای نانوپلاستیک در آب بطری ابراز نگرانی کرده بودند.

به نقل از دیجیاتو، پژوهشگران چینی برای مطالعه حاضر، آب لوله‌کشی را با تمام مواد معدنی و شیمیایی متداول در آن، به‌علاوه میکروپلاستیک‌ها شبیه‌سازی کردند. آن‌ها می‌خواستند بفهمند آیا جوشاندن آب می‌تواند در حذف ذرات میکروپلاستیک مؤثر باشد یا نه.

نتیجه شگفت‌آور بود؛ مخصوصاً در آب «سخت»، یعنی آب با غلظت‌های بالای موادی نظیر کلسیم و منیزیم. اگر دما به‌اندازه کافی بالا باشد، کلسیم کربنات (که معمولاً در آب‌های لوله‌کشی وجود دارد) جامد می‌شود و مانند یک پوسته ذرات ریز پلاستیک را احاطه می‌کند. بنابراین به‌سادگی می‌توان این ذرات را با یک فیلتر ساده، مانند فیلتر قهوه، جدا کرد.

کارایی جوشاندن آب در حذف میکروپلاستیک‌ها به کیفیت آب منطقه زندگی شما و سختی یا نرمی آن بستگی دارد.

آیا باید آب را بجوشانیم؟

پژوهشگران می‌گویند مطالعات بیشتری لازم است تا مزایای جوشاندن آب و جداسازی ذرات پلاستیک با این روش مشخص شود. کیفیت آب و مقادیر میکروپلاستیک در آن برای هر منطقه‌ای از دنیا متفاوت است. به همین علت، فایده انجام این کار کاملاً به محل زندگی شما وابسته است.

پژوهشگران می‌گویند هدف آن‌ها از این مطالعه این بود که انگیزه‌ای برای مطالعات بیشتر روی میکروپلاستیک‌ها ایجاد کنند. اما جوشاندن آب کار ساده‌ای است و مزایای دیگری نیز دارد؛ ازجمله کشتن میکروب‌ها، انگل‌ها و باکتری‌های مضر که ممکن است در آب لوله‌کشی وجود داشته باشند.

اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، باید ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مواد جامد تشکیل‌شده ته‌نشین شوند. سپس بگذارید آب خنک شود. بعد از آن می‌توانید ذرات را با یک فیلتر جدا کنید.

بااین‌حال، پژوهشگران می‌گویند جوشاندن آب ضروری نیست، مخصوصاً به این دلیل که این روش احتمالاً در آب‌های نرم‌تر کارایی زیادی ندارد. اما آن‌ها خوشحال هستند که نشان داده‌اند حذف میکروپلاستیک‌ها می‌تواند راه‌حلی بسیار ساده داشته باشد. حذف کامل ذرات میکروپلاستیک از آب غیرممکن است؛ اما با این کار می‌توان تغییری بزرگ و گسترده در نقش میکروپلاستیک‌ها در دنیای ما ایجاد کرد.

جوشاندن دوباره آب چه بلایی سرمان می آورد؟

ممکن است در آب لوله کشی شده برخی ناخالصی ها وجود داشته باشد که ما را مجبور به جوشاندن قبل از استفاده آب بکند اما بعضی افراد بر این باورند که آب چندبار جوشانده شده خطرناک است آیا این صحت دارد؟

مطمئننا همه می ‎دانند که نوشیدن آب شیر دلچسب نیست و بسیاری از مردم فکر می‎ کنند آیا امکان دوباره جوشاندن آب وجود دارد؟ از آن گذشته، این عقیده وجود دارد که با جوشاندن مکرر آب، ترکیباتی مانند آب سنگین، نمک معدنی غلیظ و ماده های سمی از جنس کلر در آن ایجاد می ‎شوند، درنتیجه، نوشیدن همچنین آبی برای سلامتی خطرناک است.

کیفیت آب در کشورهای مختلف متفاوت است اما اگر شاخص های کلی در نظر گرفته شود، ممکن است برخی ناخالصی ها در چنین آبی وجود داشته باشد که اولین ماده کلر است که به منظور تصفیه شدن آب استفاده می ‎شود. ماده خطرناک بعدی، نمک های کلسیم و منیزیم هستند که وقتی به جوش می ‎آیند روی دیواره های داخلی کتری به شکل رسوب می چسبند و فلزات سنگین مانند سرب، استرانسیم و روی نیز ممکن است در دوز های کم وجود داشته باشند.

بر همین اساس عقایدی نادرست در مورد مضرات آب چند بار جوشیده شده به وجود آمد:

جوشاندن آب منجر به تشکیل به اصطلاح آب سنگین می ‎شود که حاوی دوتریوم و ترتیوم است و با این حال پس از جوشیدن آب این دو ماده با اندازه های بسیار ریز تشکیل می ‎شوند و آسیبی به همراه ندارند.

وقتی آب می جوشد، غلظت نمک های معدنی در آن افزایش می ‎یابد چرا که آب تبخیر می ‎شود اما نمک ها باقی می ‎مانند و به همین خاطر نمک ها به راحتی داخل کتری رسوب می ‎کنند و این رسوب ها بی خطرند اما بهتر است کتری مرتبا تمیز شود.

هنگام جوشاندن آب، کلر با ترکیبات آلی موجود در آب تعامل دارد و مواد سمی بیشتری ایجاد می ‎کند پس برای تصفیه کردن آب شیر به آن کلر اضافه می ‎کنند که البته کلر برای سلامتی مضر نیست اما آب کلرشده پوست را خشک می ‎کند و می ‎تواند موجب تشدید آکنه شود.

بنابراین اگر از آب مرغوب استفاده شود و رسوبات داخل کتری مرتبا تمیز شود، می‎ توان آب را بارها و بارها جوشاند، چرا که هیچ خطری برای سلامتی فرد ندارد.

در انتها بدانید که که تمام این عقاید رد شده است و بدانید که آب دو بار جوشیده شده برای سلامتی انسان مفید نخواهد بود.

حسن ارگانی فوق تخصص بیماری‌های کلیوی بزرگسالان: تا به امروز مشخص نشده آب معدنی بهتر از آب‌های تصفیه شده شهری است و حتی می‌تواند به دلیل املاح و سدیم بالا باعث بروز سنگ کلیه شود ضمن اینکه آب جوشیده شده هم به دلیل دارا بودن املاح بالا بر احتمال ایجاد سنگ کلیه می‌افزاید.

آب جوشیده یکی از روش‌های اصلاح آب است که برای کنترل بیماری‌هایی که می‌توانند از طریق آب منتقل شوند، مفید است. اما باید توجه داشت که جوشاندن آب فقط باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در آب را از بین می‌برد و از حذف املاح و آلاینده‌های شیمیایی موجود در آب کاری نمی‌کند.

مجله سلامت پلاس – مدیر سایت
لینک سایت مرجع

مالکیت معنوی مجله سلامت پلاس (healthplusmag.ir) علامت تجاری ناشر است و سایر علائم تجاری مورد استفاده در این مطلب متعلق به دارندگان علامت تجاری مربوطه می باشد.
ناشر وابسته یا مرتبط با دارندگان علامت های تجاری نیست و توسط دارندگان علامت تجاری حمایت، تایید یا ایجاد نشده است مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد و هیچ ادعایی از سوی ناشر نسبت به حقوق مربوط به علائم تجاری شخص ثالث وجود ندارد.

رزرو تبلیغات