خواص عرق کاسنی

  • خانه
  • فهرست مطالب
  • خواص عرق کاسنی
3 مجله سلامت  3 طب سنتی
خواص عرق کاسنی

خواص عرق کاسنی برای سم زدایی کبد، پالایش و تصفیه خون بدن بسیار موثر است. به همین علت موجب صافی پوست و از بین رفتن جوش و لک‌ها می‌شود. در کنار آن موجب از بین رفتن مشکلات کبدی و اختلالات هورمونی نیز خواهد شد. کاسنی به عنوان گیاهی با گل‌های آبی ارغوانی، در نواحی مختلف می‌روید که از فواید آن بهره می‌برند.

  • دسته بندی: خواص مواد غذایی
  • تاریخ انتشار: 1403/07/30
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

خواص عرق کاسنی ؛ 13 خاصیتی که بدن را پاکسازی می‌کند

خواص عرق کاسنی برای سم زدایی کبد، پالایش و تصفیه خون بدن بسیار موثر است. به همین علت موجب صافی پوست و از بین رفتن جوش و لک‌ها می‌شود. در کنار آن موجب از بین رفتن مشکلات کبدی و اختلالات هورمونی نیز خواهد شد. کاسنی به عنوان گیاهی با گل‌های آبی ارغوانی، در نواحی مختلف می‌روید که از فواید آن بهره می‌برند. در ادامه متن به معرفی مهمترین تاثیرات عرق این گیاه خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

همه چیز در مورد کاسنی

کاسنی را به عنوان گیاهی که خواص درمانی بسیاری دارد می‌توان نام برد. کاهش مشکلات گوارشی، آرام بخش، تقویت سیستم ایمنی بدن، سم زدایی کیسه صفرا و کبد از مهمترین خواص این گیاه به شمار می‌رود. گیاه کاسنی در شرایط‌های مختلف آب و هوایی قابلیت رشد دارد. در اکثر مناطق اروپا به صورت خودرو رشد می‌کند ولی اصالت این گیاه را متعلق به مناطق آمریکا می‌دانند. ریشه، برگ‌ها، جوانه‌ها و گل‌های این گیاه همگی خاصیت‌های مفیدی برای بدن دارند. ریشه پودر شده این گیاه مانند قهوه مصرف می شود و خواص درمانی بسیاری دارد. از انواع نوشیدنی این گیاه به صورت‌های مختلف از جمله دمنوش ریشه‌ها، عرق کاسنی و دمنوش برگ‌ها و گل‌ها برای درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌توان استفاده کرد. اما در ادامه این متن به خواص عرق کاسنی بیشتر خواهیم پرداخت.

 مواد مغذی موجود در عرق کاسنی

عرق کاسنی سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی است. املاح معدنی همچون منیزیم، روی، کلسیم، منگنز، آهن اسید فولیک و پتاسیم را شامل می‌شود. ویتامین‌هایی نظیر ویتامین A, K, C, E, B6 را که برای بدن بسیار ضروری هستند، در ترکیبات آن می‌توان یافت. ترکیبات موجود در عرق کاسنی بسیار مفید برای سلامتی و ایمنی بدن هستند.

طبع عرق کاسنی چیست؟

طبع عرق کاسنی سرد است و گرایشی رو به اعتدال دارد که به همین دلیل برای رفع عطش، کاهش حرارت بدن، بهبود بیماری‌های پوستی و تصفیه خون بسیار مفید واقع می‌شود.

 

مهمترین خواص عرق کاسنی

1. تقویت سیستم ایمنی

عرق کاسنی به عنوان تقویت کننده‌ای برای سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شود. تاثیراتی که به عنوان یک آنتی باکتریال بر بدن می‌گذارد موجب مقاومت بدن در مقابل باکتری‌های خطرناک می‌شود. پلی فنول به عنوان یکی دیگر از ترکیبات موجود در عرق کاسنی است که نقش آنتی اکسیدانی و زدایندگی رادیکال‌های آزاد را در رگ‌ها دارد. به همین دلیل موجب جلوگیری از بروز انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان می‌شود.

2. خواص عرق کاسنی برای کبد

عرق کاسنی تاثیرات خوبی روی کبد می گذارد، زمینه دفع صفرا برای کبد را فراهم می‌کند و یرقان (زردی) را از بین می‌برد. مسکنی تاثیر گذار برای کاهش تب محسوب می‌شود و بار کبد را بسیار سبک می‌کند. کبد به عنوان عضوی از بدن که وظیفه سم زدایی، جدا کردن مواد زائد از مواد مغذی، تجزیه کردن مواد شیمیایی، از بین بردن میکروب‌ها، متابولیسم چربی‌ها، تنظیم هورمون‌ها، دفع اوره، تنظیم سوخت و ساز پروتئین‌ها و ویتامین‌ها، حتی بسیاری وظایف دیگر را بر عهده دارد. نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنیم، غذاهایی که می‌خوریم، هوایی که نفس می‌کشیم و با پوستمان تماس دارد، همه و همه بر کبدمان اثر گذار است و به کبد می‌رسد.

پس در صورت بروز اختلال برای کبد، همه اعضای بدن درگیر می‌شوند. در نتیجه عوارضی جدی در بدن انتشار یافته و علائمی مانند یرقان و زردی پوست، التهابات در بدن، احساس خستگی، عطش شدید، افزایش چربی خون و مشکلاتی دیگر را ایجاد خواهد کرد.

خواص عرق کاسنی برای از بین بردن و دفع سموم بدن، از بین رفتن التهابات بدن، کاهش تب‌های صفراوی، از بین بردن یرقان و زردی بر اثر گرمی، از بین بردن سنگ کلیه و سنگ مثانه، بهبود التهاب معده و دستگاه گوارش خواهد شد. بهتر است این نکته را در نظر گرفت که هرچه عرق کاسنی تلخ‌تر باشد، خواص آن بیشتر و برای بهبود امراض کبدی موثرتر واقع خواهد شد.

3. خاصیت ضد سرطانی

وجود پلی فنول‌ها و مواد شیمیایی دیگر در ترکیبات عرق کاسنی با تاثیرات آنتی اکسیدانی از رشد سلول‌های سرطانی و بروز تومورها جلوگیری می‌کند. برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ و سرطان سینه می‌توان از خاصیت آنتی اکسیدانی عرق کاسنی استفاده کرد و از تاثیرات پلی فنول‌های موجود در ترکیبات آن بهره برد.

4. خواص عرق کاسنی برای جوش

جوش‌های ناشی از کثیفی خون، گرمی و حرارت بدن بر اثر عدم سلامت کبد هستند. برای تصفیه کبد، تصفیه و پاکسازی خون و کاهش یافتن غلظت خون می‌توان از خواص عرق کاسنی بهره برد. هنگامی که کبد صاف شود، پوست صورت و بدن نیز شفاف و بدون جوش و لک خواهد شد. بهترین راه حل برای درمان کبد و پاکسازی آن برای درخشندگی پوست، مصرف عرق کاسنی است. روزی سه فنجان از ترکیب عرق کاسنی و آب، به نسبت 1 به 2 قبل از هر وعده غذایی، می‌تواند موجب رهایی از جوش، لک و رسیدن به پوستی با طراوت و شاداب شود.

5. عرق کاسنی برای شفافیت پوست

یکی از پرکربردترین عرقیات گیاهی در طب سنتی عرق کاسنی است. این نوشیدنی خاصیت بسیار زیادی در از بین بردن حرارت بدن و التهابات ناشی از آن دارد. ترکیبات کاسنی برای دفع صفرا و تصفیه کبد بسیار مفید است. همانطور که می‌دانید کبد عضوی سم زدا در بدن است و وجود سموم، میکروب‌ها، بیمار‌ها و مشکلات بدنی دیگر، به طور مستقیم روی سطح پوست دیده می‌شود. با مصرف متعادل این نوشیدنی و تاثیر آن بر کبد، بهبود پوست همچون موارد زیر دیده خواهد شد:

  • روشن شدن پوست

  • بهبود بیماری‌های مزمن پوستی مانند اگزما

  • رفع جوش‌های ایجاد شده بر اثر گرمی در کل بدن

  • کاهش التهاب و قرمزی پوست

  • درخشان و شفاف شدن پوست

6. عرق کاسنی برای رفع گرمی و خنک شدن

با مصرف خوراکی‌های با طبع گرم ممکن است سبب بروز جوش و لک بر سطح پوست شد. عرق کاسنی دارای طبعی سرد است. با مصرف آن طبع افراد معتدل شده، از بروز لک و جوش‌های ناشی از گرمی جلوگیری می‌کند و موجب درمان آنها نیز می‌شود.

7. خواص عرق کاسنی برای درمان یبوست

فروکتوز و اینولین به عنوان فیبر طبیعی که موجود در ترکیبات گیاه کاسنی هستند، اگر در برنامه غذایی به کار گرفته شوند تاثیر بسیاری بر تحرک روده‌ها و درمان یبوست خواهند گذاشت.

عرقیات گیاهی حاوی فیبر هستند و علاوه بر این مورد آب زیادی را به بدن می‌رسانند. این نوشیدنی نیز سرشار از آب و فیبر است که به حرکت روده‌ها می‌انجامد و راهکاری سریع برای درمان یبوست محسوب می‌شود.

8. خواص عرق کاسنی برای کاهش وزن

امروزه چاقی و اضافه وزن به علت کاهش فعالیت بدنی و ماشینی شدن در اکثر افراد دیده می‌شود. رژیم‌های کاهش وزن و همینطور ورزش کردن برای رسیدن به لاغری گزینه‌های بسیار موثری هستند اما در این بین مواردی به عنوان محرک نیاز است تا به وسیله آنها بتوان گرسنگی را تحمل کرد و روند لاغری را سرعت بخشید.

گرلین در بدن به عنوان اسید آمینه‌ای برای ایجاد احساس گرسنگی و ولع برای خوردن غذا است. عرق کاسنی با کاهش ترشح این هورمون باعث کنترل پرخوری و گرسنگی می‌شود. احساس پری و سیری در فرد ایجاد شده که این امر موجب کمک به کاهش وزن و حفظ تناسب اندام خواهد شد.

9. تنظیم کننده هورمون‌ها

با به هم ریختن تنظیمات هورمونی در سطح پوست علائمی همچون لک، جوش و موهای زائد در برخی قسمت‌ها بروز داده می‌شود. از وظایفی که برای کبد می‌توان برشمارد، تنظیم هورمون‌ها است. با بروز اختلال در عملکرد کبد، مشکلاتی در سطح هورمون‌ها ایجاد می‌شود. استفاده متعادل از عرق کاسنی می‌تواند موجب دفع صفرا از بدن شده و منجر به بهبود عملکرد کبد شود. مصرف عرق کاسنی زمینه‌ای برای تنظیم سطح هورمون‌ها و از بین رفتن علائم ناشی از آن خواهد شد.

10. بهبود سلامت کلیه‌ها و مثانه

عرق کاسنی خاصیت ادرار آوری بالایی به همراه دارد و از این رو موجب دفع سموم زائد از بدن می‌شود. کلیه و مثانه را از ایجاد سنگ در امان نگه داشته و نارسایی کلیه و مثانه را نیز بهبود می‌بخشد.

11. خواص عرق کاسنی برای درمان یبوست

افرادی که در اجابت مزاج، دچار مشکل هستند و یا دچار دل درد می‌شوند، می‌توانند به عنوان یک داروی بسیار تاثیر گذار و مفید به مصرف عرق کاسنی رجوع کنند و از خواص دارویی آن بهره ببرند. عرق کاسنی همانطور که گفته شد موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن و ورود به جریان خون جلوگیری می‌کند. از طرفی دیگر عرق کاسنی با خاصیت مدر بودن مانع از تشکیل رسوب و چربی در رگ‌ها و مجاری ادراری خواهد شد.

12. کاهش دردهای مفصلی

در طب سنتی از کاسنی برای تسکین دردهای مفصلی بهره می‌برند. عرق کاسنی با از بین بردن التهابات موجب کاهش دردهای استخوانی و مفصلی می‌شود. بیماران تحت درمان با عرق کاسنی به طور چشمگیری دردهایشان کاهش یافته و سبب از بین رفتن دردهای ماهیچه‌ای و مفصلی‌شان شده است.

13. خواص عرق کاسنی در بارداری و پیشگیری از زردی نوزاد

ایجاد یرقان و زردی در نوزادان یکی از مشکلاتی است که در بدو تولد، خانواده و نوزاد را درگیر می‌کند. از روش‌های سنتی که موجب جلوگیری از بروز زردی در نوزادان می‌شود و باید در دوران بارداری استفاده کرد، عرق کاسنی است. با پاک سازی و دفع سموم زائد از کبد، تصفیه خون و سمومات بدن توسط عرق کاسنی در طول زمان بارداری، به میزان چشمگیری از بروز زردی در نوزاد جلوگیری می‌شود.

البته باید از پزشک در مورد مصرف آن جویا شد؛ زیرا شرایط بدنی هر مادر با دیگری متفاوت است.

وقتی کبد و خون مادر از سموم زائد پاک شده باشند، اثر به سزایی بر زیبایی، سلامت و رنگ پوست جنین خواهد داشت. مصرف عرق کاسنی در دوران بارداری نقش مهمی در زیبایی کودک می‌گذارد. از مواد غذایی مفیدی که در دوران بارداری برای تنظیم فشار خون و غلظت خون می‌توان استفاده کرد، عرق کاسنی است. طبع سرد و خنک کننده عرق کاسنی به طور موثر فشار خون را کنترل می‌کند.

با مصرف عرق کاسنی در دوران بارداری، بدن مادر در مقابل بیماری‌های عفونی مقاوم می‌شود. با خاصیت ادرار آوری موجب تصفیه کلیه‌ها، مثانه و پاکسازی آنها از سنگ و تخلیه سموم خواهد شد. مجاری ادراری پاکسازی شده و در جلوگیری از بیماری‌های عفونتی مجاری ادراری در دوران بارداری جلوگیری می‌شود.

 

مصرف عرق کاسنی در منزل

  • تهیه شربت کاسنی برای رفع تشنگی در روزهای گرم تابستانی یا برای خنک کردن کبد در ایام ماه رمضان که به جلوگیری از بروز یبوست نیز بسیار کمک می‌کند. مخلوط کمی عرق شاتره به این شربت می‌تواند پاکسازی موثرتری برای کبد باشد.

  • عرق کاسنی به عنوان دهان شویه طبیعی منجر به رفع آفت‌های دهانی شده و برای کاهش التهابات بسیار مفید است.

  • از تخمیر آرد جو با عرق کاسنی می‌توان به عنوان مرهمی برای رفع تپش قلب ناشی از گرمی استفاده کرد که سبب تقویت قلب نیز خواهد شد.

خواص عرق کاسنی برای سم زدایی کبد، پالایش و تصفیه خون بدن بسیار موثر است. به همین علت موجب صافی پوست و از بین رفتن جوش و لک‌ها می‌شود. در کنار آن موجب از بین رفتن مشکلات کبدی و اختلالات هورمونی نیز خواهد شد. کاسنی به عنوان گیاهی با گل‌های آبی ارغوانی، در نواحی مختلف می‌روید که از فواید آن بهره می‌برند.

مصرف عرق کاسنی

با مصرف عرق کاسنی در دوران بارداری، بدن مادر در مقابل بیماری‌های عفونی مقاوم می‌شود.

مجله سلامت پلاس – مدیر سایت
لینک سایت مرجع

مالکیت معنوی مجله سلامت پلاس (healthplusmag.ir) علامت تجاری ناشر است و سایر علائم تجاری مورد استفاده در این مطلب متعلق به دارندگان علامت تجاری مربوطه می باشد.
ناشر وابسته یا مرتبط با دارندگان علامت های تجاری نیست و توسط دارندگان علامت تجاری حمایت، تایید یا ایجاد نشده است مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد و هیچ ادعایی از سوی ناشر نسبت به حقوق مربوط به علائم تجاری شخص ثالث وجود ندارد.

رزرو تبلیغات

رزرو تبلیغات در مجله سلامت

تبلیغات در سایت

آخرین مطالب

روش خانگی درمان بواسیر
  • آشنایی با بیماری
  • 1403/08/01
روش خانگی درمان بواسیر
حجامت چیست
  • طب سنتی و اسلامی
  • 1403/08/01
حجامت چیست
تاثیر قلیان بر سلامت
  • سلامت و روان
  • 1403/08/01
تاثیر قلیان بر سلامت
تهیه رنگ موی طبیعی در کمترین زمان
  • مراقبت از مو
  • 1403/07/30
تهیه رنگ موی طبیعی در کمترین زمان
ریزش مو در کودکان
  • پیشگیری و درمان
  • 1403/07/30
ریزش مو در کودکان
عرق شاتره برای چی خوبه
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
عرق شاتره برای چی خوبه
خواص باورنکردنی شکر سرخ
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص باورنکردنی شکر سرخ
زندگی با بیماری صرع
  • آشنایی با بیماری
  • 1403/07/30
زندگی با بیماری صرع
خواص عرق کاسنی
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص عرق کاسنی
خواص عرق شاتره
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص عرق شاتره

تی شرت آریا

انواع تی شرت های نخی مردانه

تبلیغات در سایت