علائم بیماری هزارچهرۀ MS و درمان آن با طب سنتی

  • خانه
  • فهرست مطالب
  • علائم بیماری هزارچهرۀ MS و درمان آن با طب سنتی
3 مجله سلامت  3 طب سنتی
علائم بیماری هزارچهرۀ MS و درمان آن با طب سنتی

پیشگیری از ام اس بسیار مهم است زیرا تقریبا درمانی برای آن در طب روز وجود ندارد و صرفا می توان از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کرد. که البته گفته شد که طب سنتی اینگونه نبوده و راهکار های قوی تری دارد که حتی درمان ام اس را هم ممکن ساخته و نتایج مطلوبی گرفته اند.

  • دسته بندی: طب سنتی و اسلامی
  • تاریخ انتشار: 1403/06/10
  • زمان مطالعه: 16 دقیقه

آیا MS ، یک بیماری بدون درمان است؟! 

اگر نظر طب سنتی را بخواهید این بیماری قابل درمان است. نسخه های طب سنتی توانسته تعداد زیادی از مبتلایان ام اس را شفا دهد. این بیماری که از دسته ی بیماری های خود ایمنی است، با گذر زمان، سیستم عصبی مرکزی بدن را از کار می اندازد. پیشگیری از ام اس بسیار مهم است زیرا تقریبا درمانی برای آن در طب روز وجود ندارد و صرفا می توان از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کرد. که البته گفته شد که طب سنتی اینگونه نبوده و راهکار های قوی تری دارد که حتی درمان ام اس را هم ممکن ساخته و نتایج مطلوبی گرفته اند. در ادامه صفر تا صد علت، عوامل و درمان ام اس را بررسی کرده ایم، با ما همراه باشید.

بیماری ام اس چیست

مقدمه: اینکه ام اس چیست و چگونه پدید می آید، در تشخیص درمان ام اس و پیشگیری و کنترل آن، بسیار کمک کننده است. بنابراین به چیستی این بیماری باید پرداخت.
بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا همان MS از دسته ی بیماری های “خود ایمن” است که در این بیماری سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه، به سیستم عصبی مرکزی بدن یعنی مغز و نخاع حمله می کند و باعث التهاباتی در این سیستم می شود که نهایتا بعضی از قسمت ها خصوصا غلاف ملین تخریب می شود. غلاف ملین وظیفه پوشاندن رشته های عصبی را بر عهده دارد و هنگامی که تخریب شود، این انتقال پیام های عصبی کند صورت می گیرد. در حال حاضر بخش های آسیب دیده بر اثر MS فقط ملین نبوده و خود رشته های عصبی به طور مستقیم توسط سیستم ایمنی آسیب می بینند.
ام اس که به اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) اختصاص دارد، موجب لکه های سفیدی در مغز می شود. پلاکها، گویای سفت شدن غلاف های سلولهای عصبی موجود در مغز می شوند که بر اثر این سفت شدگی، انتشار جریان الکترو شیمیایی رشته های عصبی با مشکل مواجه می شود. اینگونه است که در حرکات بدن اختلال حاصل شده و فرمان مغز به اعضا نرسیده و فرد نمی تواند تحرک زیادی داشته باشد.
بنابراین تاثیر و اهمیت مغز برای عملکرد بدن و سلامتی آنرا به صورت واضحی می توان متوجه شد.
علائم MS در صورتی که خفیف باشند پس از چند روز یا چند هفته از بین می روند اما اگر جدی و شدید باشند، امکان ایجاد تغییراتی دائمی روی نسج مغز و نخاع وجود دارد (اسکلروز) که باعث می شود فرد تقریبا برای همیشه با این مشکل دست و پنجه نرم کند. از این جهت است که پیشگیری ام اس، خصوصا برای خانم ها، اهمیت دوچندانی پیدا می کند زیرا علم پزشکی روز درمان قطعی ای را برای ام اس مدعی نشده است.
از آنجایی هم که این بیماری در نواحی متعددی از بدن بوجود می آید، به آن “مالتیپل” گفته اند.

علت ام اس و ابتلاء به این بیماری

همچنان علت ام اس نامشخص است و دانشمندان مشغول تحقیق بر روی آن هستند و تابحال به این نتیجه رسیدند که اساسا مجموعه ای از فاکتورها باعث بروز ام اس می شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
قطعا کشف علت MS می تواند به شیوه و روند درمان ام اس هم کمک شایانی کند.

تمامی مطالعات بر روی علت های ام اس، در زیر مجموعه ی دانشی با نام اپیدمیولوژی جای می گیرد. در این دانش، به بررسی احتمال وقوع بیماری، نحوه توزیع آن و دیگر فاکتور های سلامتی پرداخته می شود.

 فاکتور های ام اس:
به هیچ عنوان علت ام اس را نمی توان در یک فاکتور خلاصه نمود و در حقیقت علت ابتلاء به مجموعی از فاکتور ها برمی گردد.

1) شرایط محیطی و جغرافیایی:
جالب است که یکی از علت های ام اس به عوامل جغرافیایی بر می گردد. ام اس برای افرادی که دورتر از خط استوا زندگی می کنند، بیشتر رخ می دهد. دانشمندان در این خصوص به عواملی چون نژاد، جنس و سن هم اشاره کرده اند. به طور کلی در ژنیتک هر منطقه ای عوامل عفونی وجود دارد.
2) کمبود ویتامین کمبود D:
ویتامین D، از اساسی ترین عوامل ام اس شناخته می شود. همچنین عده ای از محققین بر این عقیده هستند که تفاوت شیوع ام اس در شمال و جنوب، به موضوع مواجه با آفتاب که بهترین منبع طبیعی ویتامین D است بر می گردد. به این نکته هم باید توجه کرد که کسانی که در نزدیکی خط استوا زندگی می کنند، بیشتر به خورشید نزدیک اند و کمتر خبری از ام اس است.

پس موضوع مواجه با آفتاب برای توقیت سیستم ایمنی و سلامتی بدن بسیار مفید و البته لازم است.

3) سن:
شروع بیماری ام اس در سنین 20 تا 50 سال سالگی بیشتر دیده شده است. هرچند این بیماری می تواند برای سالخوردگان و کودکان هم رخ دهد. شما در کشور هایی مثل رومانی، نیونیلند و نروژ تقریبا هیچ اثری از این بیماری نمی بینید. بنابراین نژاد و منطقه جغرافیایی رابطه ای پیچیده با ابتلاء به ام اس دارد که هنوز مشخص نشده است.
مهاجرت به مناطق جغرافیایی کم خطر در سنین پایین، می تواند به جلوگیری از ام اس کمک کند.
4) جنسیت:
خانم ها 2 تا 3 برابر بیشتر از آقایون به MS مبتلا می شوند. از همین جهت می توان گفت هورمون ها، نقش تایین کننده ای در این بیماری دارند. هر چند در مطالعات اخیر این نسبت به 3 تا 4 برابر رسیده است.
5) چاقی:
در مطالعات متعدد، چاقی در کودکی و نوجوانی، باعث افزایش احتمال ابتلاء به ام اس در آینده می شود. البته این موضوع بیشتر برای دختران رخ می دهد. بعلاوه چاقی عاملی است که التهاب و فعالیت ام اس را تشدید می کند.
6) مشکلات عفونی:
مطالعه گسترده ای بر روی طیف گسترده ای از باکتری ها و ویروس ها، مثل ویروس EBV، سرخک، میکروب کلامیدیا پنومونیه و هرپس تیپ6 صورت گرفت و در آخر مشخص شد که آلودگی به ویروس EBV، می تواند در ابتلاء به ام اس موثر باشد.

7) استعمال دخانیات:

طبق مطالعات صورت گرفته، مصرف دخانیات هم از علل ام اس دانسته شده. مصرف دخانیات نه تنها احتمال ابتلاء مردان و زنان به ام اس را بالا می برد بلکه به پیشرفت بیماری هم سرعت می دهد. البته قسمت خوب این ماجرا آن جاست که:

توقف مصرف سیگار (قبل یا بعد از ام اس) می تواند سرعت بیماری شما را کاهش خوبی دهد.

8) ژنتیک :
ژنتیک هم از عوامل موثر برای ابتلاء به ام اس است. در امریکا از هر 450 نفر، یک نفر MS دارد، معادل (0/1%). اما این رقم در وابستگان درجه یک فرد مبتلا به ام اس به %5-5/2 می رسد. یعنی فرزندان، خواهر برادرها و البته قل دوم دوقلوهای دو تخمی. طبعا در وابستگان دیگر هم می تواند موثر باشد.
اصلی ترین دلیل بر اینکه ژنتیک بر روی ام اس تاثیر می گذارد، این آمار است: اگر یکی از قل های تک تخمی ام اس داشته باشد، احتمال ابتلا به ام اس در قل دیگر 25% است.

بیشترین شیوع MS در نژاد کاکاسین اروپای شمالی بود.

9) مصرف زیاد سردیجات
در هند کسی که مبتلا به MS باشد را پیدا نمی کنید زیرا تغذیه آنها سرشار از گرمی ها و فلفل است.
10) پخت و پز در قابلمه های آهنی
11) حرص خوردن، عصبانی شدن و زودرنج بودن

مطمئنا بخشی از علل ام اس می تواند به فاکتور های ایمونولوژیک مربوط باشد، زیرا همانطور که گفتیم، ام اس بر اثر پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی رخ می دهد، لذا تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از ام اس بسیار موثر است.

علائم ام اس چیست؟

قطعا برای درمان ام اس و کنترل آن، هرچه زودتر علائم ام اس را تشخیص دهید و زودتر به پزشک مراجعه کنید، بهتر است. بنابراین علائم گفته شده را با دقت بخوانید.
اساسا تشخیص قطعی علائم ام اس بر عهده متخصص مغز و اعصاب است و تشخیص این بیماری کار هر کسی نیست. بنابراین هیچ کدام از علائم ام اس که بیان خواهیم کرد، به تنهایی نمی توانند دلیلی بر ابتلاء به ام اس باشند.
پس لطفا اگر علائم گفته شده برای شما آشنا بود سریع خودتان را بیمار نکنید!! با خونسردی فکر کنید و اگر واقعا علائم را در خود احساس می کنید، کافی است پیش متخصص مغز و اعصاب بروید تا همه چیز مشخص شد.
1) خستگی زیاد

از رایج ترین علائم ام اس می توان به خستگی زیاد اشاره کرد. در اغلب افرادی که این بیماری را می گیرند این علامت وجود دارد و باعث اختلال در انجام کارهای منزل می شود. توجه کنید که خستگی حتما نباید همراه با ضعف عضلانی و سستی در حرکت همراه باشد. اینکه چرا خستگی رخ می دهد هنوز مشخص نیست. اینکه دقیقا چه میزان خستگی ای می تواند علامت ام اس دانسته شود هنوز مشخص نشده و متاسفانه گاهی این خستگی های افرادی که ام اس دارند را بحساب افسردگی، بی حوصلگی و تنبلی آنها می گذارند.
خستگی هایی که می توانند علت MS باشند:

  • معمولا هر روز خستگی شما رخ می دهد.

  • خستگی ای که در اوائل صبح ها رخ می دهد. حتی بعد از یک خواب خوب.

  • در طول روز به مرور خستگی افزایش می یابد.

  • میزان خستگی شما از خستگی های معمولی بیشتر است.

  • پس از انجام کارهای شخصی، خسته می شوید. (ساده و سریع رخ می دهد)

2) اختلال در راه رفتن و سرگیجه

  1. ضعف عضلانی: وقتی در ابتدا و یا انتهای اندام تحتانی خود احساس ضعف می کنید. این ضعف ها می تواند در عضلات هر دو پا بوجود آید که با تمرینات فیزیتراپی قابل جربان می باشد.

  2. عدم تعادل در راه رفتن: ام اس، راه رفتن با ثبات و تعادل را به هم می زند. که البته با فیزیتراپی قابل کاهش است.

  3. مشکلات حسی: که شخص نمی تواند زمین یا خودش در فضا را به شکل درستی حس و ارزیابی کند. تمرینات توانبخشی می تواند این مشکل را کاهش دهد.

  4. سفتی عضلانی: یا همان اسپاستیسیتی، در نتیجه ی انقباض مداوم و گهکاهی عضلات بروز می کند. این نوع گرفتگی ها می تواند به قدری خفیف باشد که فقط با معالجات پزشک مشخص شود. این مشکل بیشتر در پاها رخ می دهد.

✔ وقتی سفتی عضلات برای مبتلایان MS خوب است
اگر عزیزان مبتلا به ام اس، به ضعف عضلانی در پاهای خود دچار باشند، سفتی عضلات برایشان مفید است و به آنها کمک می کند بهتر ایستاده و راه بروند.

ام اس بیشتر افراد سرد مزاج را تحت تاثیر قرار می دهد و در مناطق سردسیری بیشتر وجود دارد.

اقدامات موثر برای رفع خستگی های MS

  • از گرما دوری کنید.

  • به خودتان برسید؛ برنامه غذایی مخصوص داشته باشید و ورزش کنید تا انرژی بیشتری داشته باشید.

  • با اقدامات روانشناختی، استرس، افسردگی و ناراحتی را از خودتان ریشه کن کنید.

  • خواب خوب و آرام داشته باشید.

3) کاهش حافظه و تمرکز ذهنی
این مشکل گاهی باعث بروز اختلالاتی در قدرت تکلم فرد هم می شود.
4) اختلال جنسی
این مشکل از شایع ترین اختلالات ام اس محسوب می شود.
5) از دست رفتن کنترل ادرار و مدفوع
متاسفانه 80% مبتلایان به ام اس به عدم کنترل ادرار و مدفوع دچارند.

6) خواب رفتگی اعضای بدن و کرختی آن
احساس خواب رفتگی در دست ، صورت و پاها از علائم رایج MS محسوب می شود. اکثرا این عارضه اولین شکایتی است که توسط مراجعه کنندگان مبتلا به MS مطرح می شود. شدت این خواب رفتگی ها می تواند حتی تا اندازه ای باشد که استفاده از عضو مورد نظر را مشکل کند اما خوشبختانه در اغلب مورد این موضوع از شدت پایینی برخوردار است.

تعداد مبتلایان به ام اس در سرتاسر دنیا تقریبا 2.3 میلیون نفر است.

انواع ام اس و ویژگی های آنان

درمان ام اس، به نوع ام اس کاملا وابسته است و از همین جهت به بررسی انواع ام اس می پردازیم. همانطور که میدانید ام اس بیماری هزار چهره ایست که علائم آن، شدت و خفیف بودن آنها در بدن هر فرد، به گونه ای بخصوص است و از این جهت بررسی انواع ام اس کمی مشکل می شود. در هر صورت به طور کلی، ام اس دارای 4 نوع است:
1) RRMS = عود کننده _ بهبود یابنده
درگیری فرد با بیماری مقطعی است. در یک مقطع زمانی که دوره عود علائم است، بیماری شدت می گیرد و حملات ام اس، بالا می رود و سپس بهبودی نسبی صورت گرفته و به مرور بهبودی کامل حاصل شده و وضعیت باثبات فرد باز می گردد.
2) SPMS = پیشرونده ثانویه
از ام اس تجربه می کند و در فواصل بین حملات بدن حالت باثباتی دارد، سپس در تعداد پایین، حملات ام اس از سرگرفته می شود و بدن در فواصل حملات کم ثبات است. این علائم در میان 2 حمله با گذر زمان بدتر خواهد شد، اما در نهایت به شکل دائمی متوقف می شود.
3) PPMS = فرم پیشرونده اولیه
این فرم از بیماری اساسا حمله ای ندارد و یا اگر داشته باشد، در همان شروع بیماری رخ می دهد که پس از بیماری تدریجا پیشرفت می کند.
4) PRMS = فرم پیشرونده حمله ای
حمله های ام اس به صورت گاه گاهی رخ می دهد و حرکت بیماری به سمت بدتر شدن است.

آمار مبتلایان به ام اس

بیماری MS از بیماری های پراهمیت در کشور های مختلف جهان است. از مهم ترین دلایل این موضوع باید به جوان بودن 80% از مبتلایان MS در جهان اشاره کرد. این افراد بین 20 تا 40 سال قرار دارند. همچنین ام اس بیماری مزمن است و نمی توان آنرا درمان کرد و تا سالها فرد را درگیری می کند و شرایط فیزیکی او را تحت تاثیر شدیدی قرار می دهد.
سالانه بین 3 تا 5 هزار مبتلای جدید به MS در کشورمان ثبت می شود.
در کشور ما در مقایسه با کشور های غربی به طور متوسطی به ام اس مبتلا میشوند، اما متاسفانه در سطح خاورمیانه، ایران بیشترین مبتلایان ام اس را دارد.
طبق آمارها: شیوع MS در شهر های بزرگ ایران، 120 در هر 1000 نفر است. در شهر های کوچک نیز، 70 در هر 1000 نفر می باشد. توجه داشته باشید که این آمار در مقایسه با وضعیت برخی کشورها مثل اسکاتلند که آمار ابتلاء آنها 250 نفر در هر 1000 نفر است، خیلی پایین تر می باشد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از انجمن ام اس ایران؛ در کشور 72 هزار نفرد مبتلا به MS داریم و 2 شهر تهران و اصفهان بیشترین مبتلایان MS را دارند.

طب روز و درمان ام اس

تاکنون درمان قطعی ای برای بیماری MS پیدا نشده است. اما با بسیاری از روشها می توان سیر پیشرفت بیماری را کم کرد، حملات آنرا بهبود بخشید و در مجموع علائم MS را کنترل کرده و توانایی فرد را بالا برد.

 

درمان ام اس با طب سنتی

در جمعیت زنان معمولا ام اس از بلغم می آید. همانطوری که آب یخ می زند و منبسط می شود. بلغم هم در بدن منبسط می شود. از آنجایی که MS در حقیقت سردی بروز کرده در مغز و اعصاب است، برای درمان ام اس باید سراغ مصرف گرمی ها رفت. با توصیه های گفته شده می توان این بیماری را در طول 4 تا 6 ماه، بهبودی قابل توجهی دارد.

درمان بیماری MS بطور کلی با مصرف گرمی جات صورت می گیرد که بهترین آنها ترکیب ارده به همراه شیره انگور است.

دارو های ام اس در طب سنتی

1) مصرف شربت های عسل/فلفل ، عسل/زعفران ، عسل/زنجبیل.
2) هر شب 7 عدد انجیر را در آب بخیسانید و به همراه همان آب نوش جان کنید.
3) 7 عدد زیتون شور طبیعی را صبح ها و ناشتا میل کنید + 7 عدد دیگر هم شبها، 2 ساعت پس از شام بخورید.
4) مواضعی که در آنها احساس ضعف و سستی می کنید را با روغن زیتون بودار چرب کنید.
5) استشمام بوها مهم است. باید عطریات گرم را بو کنید، لذا سعی کنید گل محمدی به همراه داشته باشید و آنرا به طور مداوم ببویید. از بوهای سرد، صنعتی و خصوصا دود هم فاصله بگیرید.
6) مواد غذایی ملین و هضم کننده ها را بیشتر استفاده کنید تا سیستم گوارش بخوبی کار کند و سموم دفع شوند تا به این شکل سیستم ایمنی تقویت شود. (یبوست باید سریع از بین برود)
7) مصرف گیاه جین سنگ تاثیرات قابل توجهی در درمان ام اس دارد.
8) روزانه یک مشت از گیاه خرفه میل کنید. خواص خرفه برای درمان MS مفید است زیرا منیزیم قابل توجهی دارد و تاثیر منیزیم بر روی ام اس بسیار بالاست.
جالب است بدانید که این گیاه، سبزی مورد علاقه حضرات زهراء (س) بوده است.
9) کندر از خوردنی های مفید برای درمان ام اس است.
10) بر اساس پژوهشی در امریکا؛ مصرف تنها هفته ای 1 قاشق مرباخوری زعفران، کمک قابل توجهی به درمان ام اس می کند. خواص زعفران برای درمان بیماری MS و تصلب شرایین مفید بوده و کروسین های موجود در آن، سلول های مغزی را تحت امنیت قرار می دهد.
11) اگر روزی یک مشت از گیاه گزنه را بصورت خشک میل کنید، تا 90% بهبودی در شما رخ می دهد.
همچنین گیاه شاهدانه هم برای درمان لرزش های ناشی از ام اس مفید است. برای استفاده باید میوه این گیاه را با آب ترکیب کنید.
12) گیاه سداب را بر رویش سرکه بریزید و بر روی آتش قرار دهید تا بجوشد و سپس آنرا صاف کنید.
13) بخور حضرت مریم.

افرادی که بیشتر در معرض ام اس هستند:

  • کسانی که حساس، زودرنج و عصبی هستند. آنها با کمترین ناملایمات از کوره در می روند.

  • کسانی که از جهت ژنتیکی طبع سردی داشته باشند و به طور مداوم از غذاهای سرد استفاده می کنند. تغذیه هایی مثل قره قروت، ترشی، ماست، تمر هندی و سرکه برای MS مضر هستند.

پیشگیری از ام اس بسیار مهم است زیرا تقریبا درمانی برای آن در طب روز وجود ندارد و صرفا می توان از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کرد. که البته گفته شد که طب سنتی اینگونه نبوده و راهکار های قوی تری دارد که حتی درمان ام اس را هم ممکن ساخته و نتایج مطلوبی گرفته اند.

احساس خواب رفتگی در دست ، صورت و پاها از علائم رایج MS محسوب می شود.

درمان بیماری MS بطور کلی با مصرف گرمی جات صورت می گیرد که بهترین آنها ترکیب ارده به همراه شیره انگور است.

مجله سلامت پلاس – مدیر سایت
لینک سایت مرجع

مالکیت معنوی مجله سلامت پلاس (healthplusmag.ir) علامت تجاری ناشر است و سایر علائم تجاری مورد استفاده در این مطلب متعلق به دارندگان علامت تجاری مربوطه می باشد.
ناشر وابسته یا مرتبط با دارندگان علامت های تجاری نیست و توسط دارندگان علامت تجاری حمایت، تایید یا ایجاد نشده است مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد و هیچ ادعایی از سوی ناشر نسبت به حقوق مربوط به علائم تجاری شخص ثالث وجود ندارد.

رزرو تبلیغات

رزرو تبلیغات در مجله سلامت

تبلیغات در سایت

آخرین مطالب

روش خانگی درمان بواسیر
  • آشنایی با بیماری
  • 1403/08/01
روش خانگی درمان بواسیر
حجامت چیست
  • طب سنتی و اسلامی
  • 1403/08/01
حجامت چیست
تاثیر قلیان بر سلامت
  • سلامت و روان
  • 1403/08/01
تاثیر قلیان بر سلامت
تهیه رنگ موی طبیعی در کمترین زمان
  • مراقبت از مو
  • 1403/07/30
تهیه رنگ موی طبیعی در کمترین زمان
ریزش مو در کودکان
  • پیشگیری و درمان
  • 1403/07/30
ریزش مو در کودکان
عرق شاتره برای چی خوبه
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
عرق شاتره برای چی خوبه
خواص باورنکردنی شکر سرخ
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص باورنکردنی شکر سرخ
زندگی با بیماری صرع
  • آشنایی با بیماری
  • 1403/07/30
زندگی با بیماری صرع
خواص عرق کاسنی
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص عرق کاسنی
خواص عرق شاتره
  • خواص مواد غذایی
  • 1403/07/30
خواص عرق شاتره

تی شرت آریا

انواع تی شرت های نخی مردانه

تبلیغات در سایت